معرفی کاپو گیتار

farzin 1399/04/24
کاپو گیتار

کاپو گیتار چیست؟

یکی از ابزارهایی که برای سازهایی مثل گیتار که دارای سیم می باشند، مورد استفاده قرار می گیرد و تغییراتی در جهت راحت تر و بهتر اجرا کردن برخی قطعات برای نوازنده ایجاد می کند، کاپو گیتار (Capo) نام دارد که به عنوان یکی از لوازم جانبی گیتار می تواند با ایجاد تغییر در صدای گیتار مورد استفاده ی نوازنده ها در برخی از مواقع قرار گیرد. کاپو گیتار به نوازنده ها این امکان را می دهد تا در زمان اجرای یک قطعه ی موسیقی بتوانند همچنان به نوازندگی خود ادامه بدهند و به نواختن ساز خود بپردازند بدون این که تغییری در چند مورد زیر پیش بیاید:

  • تغییر شکل در آکوردهای آزاد
  • به هم زدن کوک ساز
  • تغییر پیدا کردن گام ها
  • ایجاد تنالیته‌ های متفاوت

نحوه‌ی نصب و کار کاپو گیتار

نحوه‌ی نصب کاپو گیتار به این صورت است که باید بر روی دسته ی گیتار نصب شود و کار آن این است که به دلیل قرار گرفتن بر روی دسته ی گیتار، طول سیم های گیتار را کوتاه تر از اندازه ی اصلی آن می کند و این کوتاه تر شدن سیم های گیتار، کوک کلی گیتار را بالا می برد و صدای گیتار را زیرتر می کند.

کاپو گیتار مناسب همه نوازنده های گیتار

استفاده کردن از کاپو گیتار تنها محدود به نوازنده هایی که به هر دلیل قادر به گرفتن آکوردهای باره به صورت درست و مناسب نیستند، نمی باشد و به عنوان یکی از لوازم جانبی گیتار برای انجام کارهایی همراه با خلاقیت می تواند در خدمت گیتاریست های خلاق قرار گیرد. نوازنده های گیتار با به کار بردن کاپو گیتار می توانند بدون آن که هیچ گونه نیازی به گرفتن باره و استفاده نمودن از آکوردهایی پیچیده و دشوار داشته باشند، قطعه ی موسیقی مورد نظر خود را در گام هایی مختلف به اجرا درآورند. در واقع نصب همین یک گیره ی کوچک به دسته ی ساز با بستن سیم ها در یک فرت مخصوص می تواند کمک بزرگی برای نوازنده های ساز باشد.

 

معرفی کاپو گیتار

چند مورد درباره کاپو گیتار

مورد توجه قرار دادن چند نکته در رابطه با نصب و استفاده کردن از کاپو‌‍گیتار و سپس عملی ساختن آن ها می تواند نتیجه ی مطلوبی را که کارکرد این لوازم جانبی گیتار را به بهترین شکل ممکن، امکان پذیر می سازد، محقق سازد؛ این نکته ها عبارت هستند از:

  • محل نصب کاپو گیتار باید به طور کاملا دقیق در پشت فرت گیتار بر روی دسته ی ساز باشد، در غیر این صورت دو مشکل ایجاد خواهد شد:
    • چنانچه این ابزار را روی هر کدام از فرت های گیتار نصب کنند، صدای گیتار را میوت (Mute) و یا به اصطلاح خفه می کند.
    • چنانچه این لوازم جانبی گیتار به گونه ای نصب شود که دارای فاصله با فرت گیتار باشد، صدایی که تولید خواهد شد، صدای باز (Buzz) می باشد.
  • محل نصب کاپو‌گیتار بایستی به صورتی باشد که با فرت گیتار به طور کاملا دقیق در حالت موازی قرار گیرد.

انواع کاپو‌گیتار

کاپو‌گیتار در انواعی مختلف وجود دارد و طراحی هر یک از این انواع متنوع نیز برای انجام دادن کاری مخصوص به خود صورت گرفته است که انواع آن را می توان از فروشگاه اینترنتی گیتارباز با شرایطی بسیار عالی تهیه نمود؛ برخی از این انواع گوناگون شامل موارد زیر می شوند:

  • جا به جا کردن برخی از این ابزار بر روی دسته ی ساز بدون این که نیازی به باز کردن آن باشد به راحتی امکان پذیر است و قابلیت جا به جا شدن سریع را دارا هستند.
  • نوعی از کاپو گیتار تمامی شش عدد سیم‌های گیتار را شامل نمی شود و فقط قابلیت نگهداشتن چند عدد سیم خاص را داراست.

گاهی هم زمان هم کاپو گیتار هستند و هم تیونر، چون بر روی آن ها تیونر نیز نصب شده است که البته این نوع از این ابزارها جزء انواع مدل های جدید لوازم جانبی گیتار می باشند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.