گیتار کلاسیک چیست؟

farzin 1398/12/07
گیتار

جواب به این سوال باید گفت که گیتار کلاسیک سازی خوش آوا است که در دسته ی سازهای زهی قرار می گیرد.
در ادامه با ما در گیتارباز همراه باشید.

این ساز به طور معمول و استاندارد از شش سیم تشکیل می شود که از این شش سیم، سه سیم آن از جنس نایلونی و سه سیم دیگر سیم های فنری هستند که به منظور نواختن نت های باس، تعبیه شده اند. به این ترتیب گیتار کلاسیک از یک بدنه ی توخالی از جنس چوب ساخته شده است، البته جنس چوبی که در ساخت بدنه گیتار کلاسیک به کار می رود می تواند متفاوت باشد.

اگر تمایل دارید که گیتار شما صدای ظریف تری را ایجاد کند لازم است که به دنبال گیتاری با جنس بدنه ای از چوب cedar باشید، این نوع چوب صدایی گرم تر برای گیتار ایجاد می کند اما قدرت و بلندی صدای ایجاد شده چندان بلند نخواهد بود. لازم است بدانید که جنس چوب گیتار در هر قسمت متفاوت خواهد بود، پشت و بغل گیتار شما لازم دارد تا محکم تر و مقاوم تر باشد بنابر این برای ساخت آن از چوب rosewood استفاده می کنند.

بخش‌های دیگر گیتار

بخش های دیگر گیتار کلاسیک به این ترتیب خواهند بود؛ سردسته، خرک، گوشی، پرده، گردن، پاشنه، بدنه، پل، عرشه پایین، پهلوی بدنه، دایره خروج صدا و رزیت، تارها، زین و تخته پرده که آشنایی با این قسمت ها در اولین جلسه ی یادگیری گیتار، به شما آموزش داده می شود.

دوره ی آموزشی این نوع گیتار به طور تخصصی و حرفه ای از آکادمیک شروع می شود و تا مقطع دکتری ادامه خواهد داشت.

برخی نوازندگان ایرانی گیتار کلاسیک که در نواختن این نوع گیتار به شهرت رسیده اند عبارت می شوند از: فرامرز اصلانی، لیلی افشار، فرزاد دانشمند و بابک امینی هستند، که هر یک نامی آشنا برای هر نوازنده ی گیتار خواهند بود. برای آشنایی با کار هر یک از این نامداران و نواختن برخی آثار آنها تنها کافی است نام این نوازندگان را در اینترنت جستجو کنید و نت آهنگ مورد علاقه ی خود را از میان کارهای این بزرگان انتخاب کرده و بنوازید.

گیتار خوزه رامیرز 1ne

ویژگی های گیتار کلاسیک کدامند

گیتار کلاسیک را بسیار مشابه با گیتار فلامنکو می دانند، این دو گیتار بسیار به یکدیگر شبیه بوده و برخی ویژگی های آنها مشترک است. آنچه در رابطه با گیتار کلاسیک تبدیل به یک باور شده است اینکه گفته می شود شمایل امروزی آن حاصل روند تکاملی است که در اروپا و اسپانیا سبب شده است. چنین ادعایی از این بابت موجه و قابل قبول است که بسیاری از نوازندگان این سبک گیتار در اروپا بوده اند. به طور دقیق تر شهر لندن در میان تمام جهان به عنوان مقری برای گیتاریست ها کلاسیک شناخته می شود.

گیتار کلاسیک در دسته پرطرفدارترین نوع گیتار قرار می گیرد و صدای حاصل از ارتعاش سیم های آن نوعی آواز زیبا، دلنشین و خاطر انگیز است.

آشنا شدن با ویژگی های منحصر به این نوع گیتار به شما در تشخیص این ساز از میان دیگر گیتارها بسیار کمک می کند. به این ترتیب برای تمیز دادن گیتار کلاسیک از میان سایر گیتارها لازم است به رنگ آن توجه داشته باشید که معمولا رنگی تیره و همان رنگ قهوه ای چوب است. نکته ی مهم در رابطه با این گیتار این است که برای تکنوازی ساخته شده است و نوازنده ی آن باید هر نت را با تمام دقت خود به اجرا درآورد زیرا کوک این گیتار بسیار دقیق است.

گیتارهای کلاسیک دقیقا یک سبک مشخص از موسیقی را به اجرای هر نت به گوش شنونده می رسانند. هنگامی که برای نواختن این گیتار را در دست می گیرید باید آن را روی زانوی چپ خود قرار دهید و این تقریبا وجه تمایز گیتار کلاسیک با گیتار فلامنکو است، زیرا گیتار فلامنکو را روی زانوی راست قرار می دهند.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.