کلاویه ها؛ اصل و اساس پیانو

farzin 1400/04/10
کلاویه

نت مورد نظر یک نوازنده در سازِ محبوب و معروف پیانو به واسطه کلاویه ها ایجاد می شود. کلاویه ها مهم ترین و اصلی ترین بخش های این ساز به حساب می آیند. با ضربه زدن روی کلاویه ها یا کلید های سیاه و سفید پیانو می توانید صداهای بسیار بلند یا بسیار کوتاهی ایجاد نمایید. این کلید ها نام های مُجزایی دارند و هر نوازنده ای در  ابتدایی ترین گام های یادگیری این ساز، باید نام و موقعیت این کلید ها را بداند.

کلاویه

کلاویه

آشنایی با کلاویه های ساز پیانو

کلاویه ها دو نوع سیاه و سفید دارند که به کلید های سیاه که سمت چپ کلید های سفید هستند فلت گفته می شود و به هر کلید سیاه که پس از کلید های سفید واقع شده اند، شارپ گفته می شود. تعداد کلید های سفید موجود بر روی این ساز 7 عدد کلید است که نت های دو ر می لا فا سل سی به واسطه ی آنها تولید می شود.

همان‌طور که اشاره شد، هر چقدر ضربه ی نوازنده روی کلاویه ها بیشتر باشد، صدا بلند تر است. اما تفاوت کلید های سیاه با کلید های سفید یا کلاویه های سیاه و سفید در چیست؟ این تفاوت در پایین تر یا بالاتر بودن به اندازه نیم پرده ی کلید سفیدی است که در کنار آن قرار گرفته است. مثلا تصور کنید در حال نواختن کلید های سفید رنگ هستید. مابین این کلید ها یک پرده قرار گرفته می شود که کلید های مشکی هستند. کلید های مشکی پر کننده ی این فاصله هستند و به همین دلیل بین کلید های سفید و سیاه به جای یک پرده، در اصل نیم پرده فاصله گذاری شده است.

برای اینکه صدا به واسطه کلاویه ها تولید شود، پشت این ساز اتفاقات متعددی می افتد که از چشم همگان دور می ماند، اما ساز و کار اصلی پیانو است. نوازنده روی کلاویه ها با انگشتان اش میرقصد و بخش زیرین هر کلاویه فرو می رود. بعد از فرو رفتن، قسمت بالایی آن به سمت بالا کشیده شده و سوراخی که در زیر آن وجود دارد، به واسطه ی وجود میله ای فلزی روی سطحی قرار می گیرد. این سطح به کمک این میله اندازه گذاری شده. به این میله front rail key pin گفته می شود. طراحی کلاویه ها و ساز و کاری که به واسطه آن صدا از پیانو تولید می شود بسیار خاص است. به همین دلیل است که ضربه وارده هر میزان فشار و قدرت داشته باشد روی اکشن تاثیر گذار است.

پیانو

پیانو

همچنین در وبلاگ گیتار باز بخوانید:

نحوه نواختن گیتار الکتریک

با گیتار کلاسیک بیشتر آشنا شوید!

رازهایی از گیتار کلاسیک که باید بدانید.

همه چیز در مورد گیتار هالو بادی

معرفی ساز های موسیقی فولک

چرا کلاویه سیاه در پیانو داریم؟

کارایی کلاویه های سیاه، برای یک نوازنده ی حرفه ای یا آشنا به پیانو، چندان پیچیده نیست. اما به طور کلی، برای اینکه بدانید آنها چه نقش مهمی دارند باید مطلع باشید که کلید های سیاه این ساز بزرگ و معروف، به یافتن الگوهای نیمه گام کمک می کنند. به علاوه اینکه پیدا کردن نُت ها نیز راحت تر است و چشم به همراه انگشت ها می توانند با چند بار نواختن پیانو آنها را به خاطر بسپارند.

اهمیت کلاویه های سفید در پیانو چه هستند؟

کلید های سفید معروف و مشهور در پیانو، دقیقا مسئول تولید صدای طبیعی در حین نواختن هستند و برعکس کلید های سیاه عمل می کنند؛ یعنی در واقع صدای آنها بسیار تیز نیست. این کلید ها به شما کمک می کنند تا در صورتی که نام کلاویه ها را فراموش کردید، با علامت گذاری آنها را بیابید به این صورت که بررسی کنید و در ابتدا ببینید که دو کلید مشکی که در کنار سه کلید سفید هستند، در کجا قرار گرفته اند. به این ترتیب شما ابتدا C/D/F  را می یابید و پیدا کردن B/A/G/f نیز چندان دشوار نخواهد بود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.