کابل گیتار و صدای گیتار

farzin 1399/03/20
کابل گیتار

کابل گیتار (guitar cable) یکی از لوازم جانبی گیتار به شمار می آید که برای بسیاری از نوازنده های گیتار یک وسیله ی کاملا ضروری محسوب می شود. کابل‌های گیتار به منظور متصل کردن گیتارهای مختلف به آمپلی فایر (Amplifier) و یا کارت صدا (Sound card) مورد استفاده قرار می گیرند و به همین دلیل نقش بسیار مهمی را در نواختن برای نوازندگان این نوع سازها دارا هستند.

بر همین اساس است که تهیه ی انواع گوناگون آن ها از فروشگاه های معتبر و خوشنام نظیر فروشگاه اینترنتی گیتارباز یک گزینه ی انتخابی بسیار عالی به حساب می آید؛ چراکه با شرایط خرید ایده آل و ایمن موجود در این نوع فروشگاه ها، بهترین ها به دست هنرمندان فعال در عرصه ی موسیقی در مکان مورد نظر آن ها و در سریع ترین زمان ممکن  می رسد.

کابل گیتار برای کدام گیتار؟

گیتارهایی که از میان انواع گیتارها کابل‌ گیتار(instrument cable) به عنوان یکی از لوازم جانبی گیتار ضروری برای آن ها در نظر گرفته می شود، عبارت هستند از:

  • گیتار الکتریک یا گیتار برقی (Electric guitar)
  • گیتار بیس (Bass guitar)
  • گیتار آکوستیک (Acoustic guitar): در این نوع گیتار از کابل گیتار برای بهتر شدن و در حقیقت برای بالا بردن صدای گیتار استفاده می شود و بالطبع وسیله ای که می تواند به داشتن یک صدای خوب منجر شود، برای هر نوازنده ی گیتاری یکی از لوازم جانبی گیتار ضروری محسوب خواهد شد.

انواع کابل گیتار

کابل گیتار دارای انواع مختلفی است و با توجه به مواردی چند از تنوع بسیار زیادی برخوردار می باشد، همین تنوع در نوع آن ها، تنوع قیمت را برای کابل‌ گیتار به وجود آورده است؛ برخی از مواردی که انواع کابل‌های گیتار را به وجود می آورند، عبارت هستند از:

  • نوع کاربری
  • طول: طول کابل گیتار حتما باید در اندازه ای که مورد نیاز می باشد، انتخاب شود و نه بیش تر از حد نیاز؛ چراکه داشتن طول مناسب برای آن در صدای گیتار اثرگذار خواهد بود و کیفیت صدایی بهتر را ارائه خواهد داد.
  • جنس: کابل‌های گیتاری که جنس مغزی آن ها از فلز مس باشد، از کیفیت بسیار بهتری نسبت به سایرین برخوردار می باشند.

 

کاربرد کابل گیتار

در واقع وظیفه ی اصلی کابل گیتار که به عنوان یک واسطه بین گیتار و لوازم جانبی گیتار نظیر آمپلی فایر و یا کارت صدا عمل می کند، انتقال سیگنال ها می باشد و به منظور رسیدن به یک خلوص سیگنال کاملا ایده آل، شرکت ها و تولیدکننده های گوناگونی که در زمینه ی تولید کابل گیتار فعالیت می کنند، همواره در حال بهره گیری از تکنولوژی های روز و به کارگیری مواد متنوع می باشند تا این خلوص را افزایش بدهند.

ناگفته پیداست که با افزایش خلوص سیگنال ها، نوازنده‌ی گیتار با کیفیت صدای بسیار بهتری مواجه خواهد شد و همین امر لزوم دقت در تهیه ی یک کابل با کیفیت را از میان انواع کابل‌های گیتار موجود در فروشگاه ها به خوبی نشان می دهد، به خصوص برای افرادی که به کیفیت صدای گیتار اهمیت می دهند.

تأثیر کابل گیتار بر صدای گیتار

برخی از نوازندگان گیتار به تأثیر فوق العاده ای که کابل گیتار بر روی صدای گیتار اعمال می کند، به هیچ عنوان واقف نیستند و نادیده گرفتن این اثرگذاری بسیار چشمگیر بر کیفیت صدای گیتار، سبب می شود تا انتخاب های نادرستی در زمان خرید کابل‌های گیتار داشته باشند.

در حقیقت بسیاری از گیتاریست ها در اغلب موارد تنها موردی را که در این زمینه مدنظر قرار می دهند و برای خرید کابل اقدام می نمایند، قیمت آن ها می باشد، در صورتی که باید کابلی انتخاب شود که به طور کامل با گیتار مورد نظر و کیفیت صدایی که مایل به تولید آن هستند همخوانی داشته باشد و بتواند یک خروجی ایده آل برای نوازنده به همراه بیاورد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.