چه عواملی بر صدای گیتار آکوستیک اثر دارد؟

farzin 1398/12/28
چه عواملی بر صدای گیتار آکوستیک اثر دارد؟

عوامل متعددی می تواند بر صدای گیتار آکوستیک تأثیر بگذارد، در واقع ساختار گیتار آکوستیک و جنس مواد به کار رفته در آن همگی به نحوی دارای نقشی مشخص و تأثیری مخصوص به خود در نوع صدای تولید شده به وسیله ی گیتار آکوستیک خواهند بود.
در ادامه با ما در گیتارباز همراه باشید.

از بین عواملی که در ایجاد تغییر در صدای گیتارهای آکوستیک مؤثر هستند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جنس چوب های به کار رفته در قسمت های مختلف گیتار آکوستیک
  • سیم های گیتار آکوستیک

نقش نوع چوب در صدای گیتار آکوستیک

نوع چوب های به کار رفته در ساختار گیتار آکوستیک نقش بسیار تعیین کننده ای در جنس صدای گیتارهای آکوستیک دارد و در واقع چوب های متفاوت در قسمت های مختلف گیتار آکوستیک باعث ایجاد تفاوت در تن صدای تولیدی این نوع گیتار می شود. برخی از چوب هایی که برای تهیه ی گیتار آکوستیک از آن ها استفاده می شود، عبارت هستند از:

  • چوب های سالید (یک تکه)
  • چوب صنوبر
  • چوب افرا
  • چوب بلسا بنفش (BALSA)
  • چوب ماهاگونی(MAHOGANY)

چوب های سالید (یک تکه)

مهم ترین ویژگی چوب های سالید برای صدای گیتار آکوستیک نسبت به سایر چوب ها، بسیار پر طنین تر بودن آن هاست که باعث می شود تا گیتار آکوستیک سالیدی در مقایسه با نوع لمینتی آن از صدای بسیار بهتری برخوردار باشد. نکته ی دیگری که در رابطه با گیتارهای دارای بدنه ی سالیدی مطرح می باشد، این نکته است که این نوع از گیتارهای آکوستیک با گذشت زمان دارای کیفیت بهتری می شوند.

چه عواملی بر صدای گیتار آکوستیک اثر دارد؟

چوب صنوبر

محبوب ترین نوع چوبی که برای ساختن گیتار آکوستیک مورد استفاده قرار می گیرد، چوب صنوبر که چوبی کم رنگ است، می باشد؛ چراکه تأثیر این چوب بر صدای گیتار، تولید یک صدای جذاب، همه گیر و عالی است، علاوه بر این، گیتار‌های آکوستیک چوب سخت، بخصوص گیتارهای ساخته شده از چوب صنوبر با گذشت زمان و بر اثر خشک شدن، دارای صدایی پر طنین‌تر و عملکردی بهتر خواهند شد.

چوب افرا

چوب افرا یکی از انواع سخت ترین و متراکم ترین نوع، از انواع چوب هایی است که در ساخت گیتار آکوستیک به کار می رود، چوب افرا علاوه بر این که طرحی بسیار عالی را دارا می باشد، دارای صدایی بسیار واضح، خوب و بلند می باشد و همین تأثیرگذاری آن بر صدای گیتار‌های آکوستیک سبب شده است تا کاملا مناسب برای استفاده در اجراهایی زنده باشد.

چوب بلسا بنفش  (BALSA)

چوب بلسا بنفش از گران ترین چوب هایی است که برای ساختن گیتار آکوستیک مورد استفاده قرار می گیرد، این نوع چوب با تولید تن گرم و صاف در گیتار آکوستیک، بسیار جذاب و فریبنده می باشد.

چوب ماهاگونی (MAHOGANY)

چوب ماهون یا ماهاگونی چوبی است با رنگ تیره و متراکم که در مقایسه با چوب های سرو و صنوبر منجر به تولید تن صدایی بسیار گرم تر در گیتارهای آکوستیکمی شود.

تأثیر سیم گیتار بر صدای گیتار 

تأثیر سیم های گیتار بر صدای گیتار آکوستیک تابع  چندین عامل مختلف می باشد؛ عواملی نظیر:

  • نحوه ی جاانداختن سیم گیتار آکوستیک
  • اندازه ی سیم گیتار آکوستیک
  • جنس سیم گیتار آکوستیک

نحوه ی جا انداختن سیم گیتار آکوستیک

چنانچه جا انداختن سیم های گیتار آکوستیک بر روی آن به صورت صحیح و مناسب انجام گیرد، صدای گیتار‌های آکوستیک کاملا شفاف و تمیز خواهد بود و در غیر این صورت صدای مناسبی تولید نخواهد شد و یا کیفیت صدا پایین می آید.

اندازه ی سیم گیتار آکوستیک

تأثیر سیم های با اندازه ی بالا بر صدای گیتارهای آکوستیک به صورت تولید حجم صدای بالاتر و ماندگارتر بروز پیدا می کند.

جنس سیم گیتار آکوستیک

صداهایی که سیم های دارای جنس های مختلف در گیتار آکوستیک تولید می کنند می تواند مثل سیم های نایلونی صدایی نامطلوب باشد و یا مانند سیم های برنزی صدایی شفاف و ماندگار را تولید نمایند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.