چند مورد درباره گیتار دست ساز

farzin 1399/04/09
گیتار

گیتار دست ساز چیست؟

گیتار دست ساز بر خلاف انواع گیتارهای کارخانه ای که در یک خط تولید به صورت انبوه، به تعداد زیاد ساخته می شوند و کلیه ی آن ها کاملا یکنواخت، دارای یک شکل واحد و با داشتن خصوصیات و ویژگی های ثابت و البته بدون تغییر هستند، به انواع گیتارهایی گفته می شود که با دست هنرمندانی ماهر که سال ها در ساخت گیتار فعالیت دارند، با قابلیت ها و خصوصیت هایی خاص و ویژه که مد نظر آن ها و یا مشتریان آن هاست، ساخته می شوند.

گیتار

گیتار

بهترین ویژگی گیتار دست ساز

گیتار دست ساز یکی از انواع گیتارها می باشد که در تمامی مراحل تولید آن غنی از احساس سازنده ی خود می شود که با ظرافت و خلاقیت تمام، به ساخت‌گیتار مشغول است و بالطبع چنین گزینه ی بسیار با ارزشی در ساخت سازهای کارخانه ای وجود نخواهد داشت. سازنده ی گیتار دست ساز در تمام طول مدت ساخت سازی که در دست دارد، تمام توان و تمرکز خود را بر روی آن می گذارد و همه ی احساس او در دستانش به ساز منتقل می شود، در حالی که ساخت گیتار کارخانه ای به تمامی با برنامه هایی ثابت و تنظیم شده که به دستگاه های مختلف داده می شوند، انجام می گیرند.

مشتریان گیتار دست‌ساز

مشتریان گیتار دست ساز می توانند از میان افرادی باشند که خود از نوازنده های گیتار می باشند و این نوع از انواع گیتارها را دقیقا همان طور که مایل هستند سفارش می دهند و تمایل دارند تا برخی ویژگی های گیتار آن ها دقیقا همان گونه که آن ها می خواهند طراحی و ساخته شود.

در حقیقت این افراد می توانند از صفر تا صد گیتار خود را همان گونه که می پسندند و صلاح می دانند سفارش داده، در اختیار داشته باشند؛ مثلا اندازه ی برخی از قسمت های گیتار را به میزانی که خودشان با آن اندازه راحت تر هستند، انتخاب می کنند و یا نوع چوب بخش های مختلف ساز را خودشان انتخاب می کنند، در واقع کلیه ی خصوصیاتی را که در نظر دارند در ساخت گیتار خود اعمال می کنند.

در برخی مواقع مشتری های گیتار دست ساز از کسانی می باشند که علاقه مندان به داشتن انواع سازهای دست ساز در مجموعه سازهای متنوع خود هستند، این افراد مایل به داشتن یک گیتار خاص با توجه به ویژگی های مد نظر خود می باشند تا یک نوع از این گیتارها را نیز در بین تمامی سازهای مجموعه ی خود داشته باشند.

همچنین در وبلاگ گیتارباز بخوانید:

سیم گیتار داداریو

چند مورد درباره گیتار الکتریک دست دوم

الحمبرا یکی از بهترین‌های گیتار

نکاتی درباره گیتار والنسیا

بهترین راهنمای خرید گیتار دست دوم

گیتار دست ساز و فرهنگ ها

داشتن گیتار دست‌ساز برای برخی از افراد مانند نوازنده های گیتار در کشورهای اروپایی و یا آمریکای شمالی بسیار با ارزش است و تمایل زیادی نسبت به تهیه ی این نوع از انواع گیتارها وجود دارد؛ چراکه آن ها عقیده دارند باید نوازندگی را با سازی انجام بدهند که تمام خصوصیات آن ساز کاملا با فیزیک بدن آن ها، روحیات و شخصیت فردی آن ها و به طور کلی با علایق آن ها همخوانی کامل داشته باشد و دقیقا برای خود آن ها به صورت کاملا اختصاصی ساخته شده باشد؛ بالطبع گیتارهای کارخانه ای به هیچ وجه نمی توانند نظر این نوازنده ها را به سمت خود جلب کنند و توسط این قبیل گیتاریست ها به کار گرفته شوند.

در مقابل این افراد نیز کسانی هستند که دوست دارند دقیقا همان گیتاری را به دست بگیرند که یک نوازنده ی موفق دیگر با آن نوازندگی کرده است، و این افراد تمایل چندانی به داشتن گیتار دست‌ساز ندارند؛ مثلا در کشور ژاپن یک چنین تمایلی وجود دارد که به طور قطع تمایل این نوازنده های گیتار دقیقا نظر کارخانه های ساخت گیتار را تأمین خواهد کرد و سبب فروش تولیدات آن ها و رونق کارشان خواهد شد، و انواع این گیتارهای دست ساز و کارخانه ای را می توان با شرایطی ایده آل از فروشگاه اینترنتی گیتارباز تهیه نمود.

گیتار دست‌ساز همانطور که از نامش مشخص است با دست ساخته می شود و از این نظر تفاوت های اساسی با گیتار های معمولی که توسط کارخانه در یک محیط صنعتی ساخته می شوند، دارد. در اینجا به بررسی دقیق تر تفاوت این دو نوع گیتار با هم می پردازیم تا به شما کمک کنیم در خریدن ِ آنها، بهتر و آسوده تر تصمیم گیری کنید.

"<yoastmark

تعمیر، نگهداری و استفاده از گیتار دست‌ساز

اولین تمایزی که بین گیتار دست ساز و گیتار عادی که توسط کارخانه تولید می شود وجود دارد، امکان یا عدم امکانِ تعمیر آن، پس از بروز ایراد است. اغلب گیتار هایی که مارک یا برند های معروفی دارند، توسط بسیاری از تعمیرکاران لوازم موسیقی می توانند تعمیر شوند. اما گیتار های دست ساز، باید به شخص سازنده یا اشخاصی سپرده شوند که در این زمینه مهارت دارند و خود جزء افرادی هستند که گیتار دست ساز تولید می کنند. به این واسطه، شما برای نگهداری و تعمیرات آتی یک گیتار ِظریف و حساس دست ساز باید مراقب باشید که آن را به چه کسی می سپارید؛ مهم ترین دلیل آن، ظرافت و حساسیتی است که در این مدل گیتار ها وجود دارد؛ چه از نظر طراحی ظاهری و چه از نظر ساخت و کاربرد.

سایز و ویژگی های یکسان گیتار های کارخانه ای در مقایسه با گیتار های دست‌ساز

گیتار هایی که در کارخانه ها تولید می شوند همگی سایز بندی دارند و براساس همین معیار، شما امکان انتخاب یکی از آنها را دارید. این در حالی است که اگر هیچ کدامیک از سایز های مورد نظر مورد پسند و مورد نیازتان نباشد، نمی توانید درخواست کنید که آن را برای شما کوچکتر یا بزرگتر کنند. اگر از ویژگی های ظاهری آن راضی نباشید، امکان هیچ نوع تغییری وجود ندارد. این در حالی است که اگر یک متخصص بتواند گیتار ساخته شده توسط کارخانه را برای شما کوچک کند، از شما هزینه ای در قبال آن نیز دریافت خواهد کرد. اما خوبیِ گیتار دست ساز این است که شما می توانید از همان ابتدا براساس ویژگی های مورد نظرتان، سایز و ویژگی های ظاهری گیتار را تعیین کنید و از سازنده درخواست کنید که طبق آنها برای شما گیتار بسازد.

گیتار

گیتار

قیمت گیتار دست‌ساز

اصولا ارزش گذاری و قیمت گیتار دست ساز از گیتار هایی که در کارخانه ها تولید می شوند بیشتر است و دلیل آن نیز بدیهی است؛ دستگاهی وجود ندارد که گیتار ِمورد نظر را ساخته و با ظریف کاری آن را زیباتر از آنچه هست، گرداند. هر چه پیش روی ِشماست، ترکیبی از اختصاص وقت زیاد، هنر و خلاقیت است. طبیعی است که می بایست قیمت بیشتری برای این نوع گیتار ها بپردازید و در صورتی که با این موضوع مشکلی ندارید (قیمت بیشتر) به شما پیشنهاد می کنیم که به سراغِ گیتار دست ساز بروید. بعد از خرید یک گیتار دست ساز، آنچه پیش روی شما قرار خواهد گرفت، یک ساز منحصر به فرد است که نمونه اش را در فروشگاهِ دیگری نمی یابید زیرا به طور کلی توسط یک دستگاه به صورت یک شکل با ویژگی های یکسان تولید نشده است.

کیفیت گیتار های دست ساز در مقابل گیتار های کارخانه ای

کیفیت ِ هر نوع گیتار براساس معیار های خریدار می تواند تعیین شود. نواختن گیتار و عمر استفاده از آن با توجه به سازنده ی آن و متریالی که در ساختِ آن به کار می برد مشخص می شود. به همین دلیل است که اغلب مردم ترجیح می دهند از یک برند معروف گیتار بخرند یا اگر به خرید گیتار دست ساز روی می آورند، آن را از سازنده ای زبردست، ماهر و خوش نام تهیه کنند تا در آینده به مشکل برخورد نکنند. نمی توان تفاوت فاحشی بین کیفیت گیتار کارخانه ای با گیتار های دست ساز پیدا کرد مگر اینکه تولید کنندگان آنها کیفیتِ لازم را در ساخت این ساز ها به کار نبرده باشند که در این صورت، صدا، نواختن و مدت زمان استفاده از آن گیتار توسط مشتری تحت تاثیر قرار داده خواهد شد.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.