چند مورد درباره تعویض سیم گیتار

farzin 1399/05/29
خرید سیم گیتار

بهترین زمان تعویض سیم گیتار

بهترین زمان برای تعویض سیم گیتار (Guitar Restringing) یکی از سؤال هایی است که همواره ذهن نوازنده ها را به خود مشغول داشته است؛ چراکه آن ها مایل هستند همواره بتوانند با گیتار خود بهترین صدا را تولید نمایند تا هم خود و هم مخاطبان آن ها نهایت لذت را از نوازندگی آن ها ببرند. در واقع به دلیل این که دلنشین و با کیفیت بودن صدای گیتار وابستگی زیادی به سلامت سیم های گیتار دارد، تعویض به موقع آن ها برای رفع خرابی در این قسمت از ساز بسیار اهمیت دارد و کیفیت نوازندگی را تا حد قابل ملاحظه ای ارتقا می دهد. تعویض سیم‌‌‌های گیتار نه به صورت پی در پی و بدون این که سیم‌ها نیاز به تعویض داشته باشند کار درستی است و نه به تعویق انداختن آن تا زمانی که کاملا فرسوده و خراب بشوند، به نفع نوازنده و ساز او خواهد بود.

نکته ی دیگری که در این جا مطرح می باشد، این نکته است که برای جلوگیری از صرف هزینه های مکرر و بیهوده برای تعویض سیم های گیتار بایستی سیم های مرغوب و استاندارد را از فروشگاه های معتبر نظیر فروشگاه اینترنتی گیتارباز تهیه کرده، استفاده نمود تا در زمان نوازندگی دچار پارگی نشوند و طول عمر استانداردی داشته باشند.

اهمیت آگاهی از زمان تعویض سیم گیتار

دانستن زمان مناسب برای تعویض سیم گیتار از دو جهت برای نوازنده ها بسیار دارای اهمیت می باشد:

  • جلوگیری از صرف هزینه های اضافی
  • جلوگیری از خراب شدن گوش موسیقی

جلوگیری از صرف هزینه های اضافی

نوازنده هایی که بدون توجه به نیاز ساز خود به صورت مداوم و بدون آن که هیچ گونه نیازی به تعویض سیم‌‌های گیتار باشد، به انجام این کار اقدام می نمایند، در واقع هزینه های زیادی را بیهوده صرف خرید سیم گیتار و تعویض آن می نمایند، در صورتی که سیم سازشان هنوز هیچ مشکلی ندارد و به خوبی قادر به تولید یک صدای ایده آل می باشد.

جلوگیری از خراب شدن گوش موسیقی

اگر در زمانی که سیم های گیتار کیفیت خود را از دست داده اند، همچنان با این سیم ها نوازندگی انجام شود و تعویض سیم‌های گیتار انجام نشود، صدای گیتار به هیچ وجه مناسب و با کیفیت نخواهد بود، اما چون گوش نوازنده به همین نوع صدای بی کیفیت و ناموزون عادت کرده است، بدون آن که متوجه باشد، به مرور زمان به دلیل عادت کردن به شنیدن یک صدای نامناسب، گوش موسیقی خود را از دست خواهد داد. هر نوازنده ای بدون توجه به این که چه نوع سازی را می نوازد، با از دست دادن و یا ضعیف شدن گوش موسیقی دیگر نمی تواند درک حرفه ای و مناسبی از موسیقی داشته باشد و طبعا این وضعیت برای هیچ نوازنده ای خوشایند نیست، به همین دلیل دانستن زمان مناسب تعویض سیم گیتار موضوع بسیار با اهمیتی است.

وقت مناسب تعویض سیم‌های گیتار

با توجه به چند نکته می توان متوجه شد که زمان مناسب برای تعویض سیم‌های گیتار برای هر نوازنده و یا به عبارت درست تر برای هر گیتار چه موقع است؛ برخی از این نکات عبارت هستند از:

از کوک خارج شدن سیم ها

از کوک خارج شدن پی در پی سیم‌های گیتار و نیاز مداوم آن ها به کوک شدن، نشان دهنده ی فرسوده بودن سیم‌ها بوده، حتما بایستی تعویض سیم‌های گیتار برای آن انجام شود.

صدای بی کیفیت گیتار

چنانچه صدای گیتار دچار تغییر شده باشد و مثل گذشته شفاف و با کیفیت شنیده نمی شود، نشان می دهد که فرسوده شده، نیاز به تعویض دارد.

ظاهر سیم گیتار

با توجه به ظاهر سیم گیتار نیز می توان به نیازمند بودن آن به تعویض پی برد. سیم‌های کثیف و یا رنگ و رو رفته نشان می دهند که زمان استفاده از آن ها سپری شده، کارایی لازم را نخواهند داشت و نیازمند تعویض می باشند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.