همه چیز در مورد گیتار هالو بادی

farzin 1400/01/07
همه چیز در مورد گیتار هالو بادی

بسیار رایج است (شاید شما هم دیده باشید) که وقتی قصد دارند گیتار هالو بادی (Hollow Body) را معرفی کنند آن را با گیتار های سالید بادی (solid) و سِمی (semi) هالو بادی مقایسه می کنند. همانطور که ممکن است بدانید گیتار های هایلو بادی گروهی از گیتار های الکتریک هستند که بدنه متفاوتی نسبت به انواع دیگر این گروه از گیتار ها دارند. گیتار های هایلو بادی از داخل بدنه تُهی و خالی هستند. ما در این مطلب کلیات و جزئیاتی که باید در مورد این گیتار بدانید آورده ایم، همچنین چن تن از نوازنده های معروف این مدل گیتار ها را نیز نام خواهیم برد تا بدانید چه کسانی از این مدل گیتار  استفاده می کرده اند ( و همچنان از آن استفاده می کنند).

 

گیتار هالو بادی

گیتار هالو بادی

گیتار هالو بادی چیست و تفاوت آن با سایر گیتار ها از نظر طراحی بدنه چه می باشد؟

در حوزه موسیقی، صحبت از بدنه گیتار ها که می شود و ویژگی هایی که آنها را می سازد، بسیار است و خیل عظیمی از کسانی که وارد این زمینه تخصصی می شوند گاهی بین انتخاب و خرید این مدل گیتار ها گیج می شوند. به طور کلی گیتار های الکتریک براساس ساختار بدنه به سه دسته تو خالی، نیمه تو خالی و پُر دسته بندی می شوند. به این گیتار ها همچنین semi-acoustic guitars هم گفته می شود.

گیتار هالو بادی بیشترین شباهت را به گیتار آکوستیک های سنتی و قدیمی دارد. برعکس بسیاری دیگر از نمونه های مشابه مثل گیتار های سمی هالو بادی. این شباهت در اولین مدل هایی که از این نوع گیتار ها تولید شد، کاملا مشهود بود. زیرا این مدل گیتار ها اولین نوعِ گیتار الکتریک هایی بودند که از داخل تو خالی بودند و دارای پیکاپ های مضاعف بودند.

همچنین در وبلاگ گیتارباز بخوانید:

خرید گیتار کلاسیک و قیمت انواع آن 🎸

قیمت گیتار کلاسیک کارکرده با کیفیت

معرفی ساز های موسیقی فولک

 

ساختار گیتار هالو بادی

تو خالی بودن، تنها ویژگی ِ بارز گیتار های هایلو بادی نیست، اما با این حال تنها راه معرفی آنها به همین دو کلمه خلاصه می شود. این نوع گیتار ها با گیتار های آکوستیک الکتریک تفاوت های مختلفی دارند. آنها قوس دار می باشند در حالی که گیتار های آکوستیک الکتریک های معمولی، صاف طراحی می شوند. اکثر گیتار های هالو بادی روی بدنه خود دو سوراخ F مانند دارند که مانند چشم های گربه طراحی شده اند. البته برخی مدل های آن، این سوراخ ها را ندارند. گیتار هالو بادی اغلب دارای پل های قابل تنظیم و نک هستند که به بدنه بالاتر از فرت ها متصل می شوند.

تنوع گیتار هالو بادی

تنوع زیادی بین مدل های مختلف این نوع گیتار  وجود دارد. به طور کلی این نوع گیتار ها به دو دسته ی متمایز تقسیم بندی می شوند؛ که یک گروه از آن‌ها از مدل های کلاسیک قدیمی الهام گرفته اند و گروه دیگر مدرن تر هستند. به عنوان مثال گیتار هایی مثل PRS SE Hollowbody II, Hagstrom Tremor,  و Ibanez AF55, جدید ترین مدل ها را تشکیل می دهند. آنها امکان نواختن سریع نک و سبکی ویژه ای را به خاطرِ توخالی بودن بدنه‌شان، یکجا به شما ارائه می کنند. این مدل ها به عنوان گیتار هالو بادی با طراحی کلاسیک با ترکیب طراحی مدرن شناخته می شوند و از شهرت بالایی برخوردارند.

 

گیتار

گیتار

صدای گیتار هالو بادی

عوامل مختلفی در انتخاب و خرید این گیتار دخیل است و یکی از آنها، صداست. عمق، پیک آپ ها، صدای گیتار را تعیین می کنند. در مقایسه ی گیتار هالو بادی با انواع مشابه آن (آکوستیک)، تُن صدای این نوع گیتار به طور آشکارا، بهتر است. این به دلیل خالی بودن بدنه ی آن است که باعث می شود صدای تولیدی حین نواختن متمرکز تر باشد.

نوازندگان گیتار هالو بادی

از جمله هنرمندانی که نوازنده های آشنا و مشهور این نوع گیتار بودند (هستند) می توان به جان لنون، جرج هریسون، جان اسکوفیلد، آلوین لی و غیره اشاره کرد.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.