نکاتی درمورد میکس گیتار

farzin 1399/04/02
میکس گیتار

میکس گیتار  بعد از ضبط گیتار

میکس گیتار (Mixing) مرحله ای است که پس از انجام شدن ضبط گیتار صورت می گیرد، در واقع هنگامی که تک تک ترک های موسیقی ضبط شوند و کار ضبط گیتار به پایان برسد، پروژه ی ضبط شده ی موسیقی نوازنده ی گیتار آماده ی انجام مراحلی است که برای میکس گیتار انجام می شود. ناگفته پیداست که به هر اندازه در مرحله ی پیشین استانداردها رعایت شده باشند و با توجه به مقاله ای در همین رابطه که در فروشگاه اینترنتی گیتارباز وجود دارد، ضبط با کیفیت تری انجام شده باشد، در این مرحله نیز با رعایت استانداردها می توان به یک خروجی بسیار عالی دست پیدا کرد.

میکس گیتار  چیست؟

میکس گیتار مجموعه کارهایی را شامل می شود که با انجام گرفتن آن ها تک تک ترک های موسیقی ضبط شده در مرحله ی ضبط گیتار، تنظیم می شوند و سپس با یکدیگر ترکیب می گردند، به صورتی که در آخر کار به فرمت استریو یا مولتی کانال تبدیل خواهند شد. با وجود این که تمامی کارهایی که در مرحله ی میکس گیتار انجام می گیرد به منظور رسیدن به صدایی با ویژگی های استاندارد و عالی می باشد ولی کارهای تولیدی نیز پیش از آن که وارد مرحله ی میکس شوند بایستی دارای خصوصیاتی مناسب باشند تا خروجی صدای میکس شده از ویژگی های زیر برخوردار باشد:

  • تولید صدایی شفاف
  • تولید صدایی پر قدرت
  • تولید صدایی با عمق متناسب

ویژگی هایی که کارهای تولیدی موسیقی (قطعات موسیقی) پیش از این که وارد مرحله ی میکس گیتار شوند، باید دارا باشند، عبارت هستند از:

  • باید با داشتن وضوح مناسب و مطلوب قابل شنیدن باشند.
  • باید با سبک موسیقی انتخاب شده همخوانی داشته باشند.
  • از صدا و یا صداهایی که بودن و نبودن آن ها هیچ اثری در قطعه ی موسیقی ندارد، به هیچ عنوان استفاده نشود؛ چراکه وجود آن ها وضوح موجود در عناصر موسیقی را کاهش می دهد.

هدف‌های میکس گیتار

مجموعه کارهایی که برای انجام شدن میکس گیتار عملی می گردند، به منظور رسیدن به دو هدف اصلی زیر انجام می شوند:

  • تفکیک و جایگاه هر صدا
  • قدرت بخشیدن به صدا

تفکیک و جایگاه هر صدا

هدفی که در این قسمت از اهداف انجام میکس گیتار دنبال می شود، مشخص کردن جایگاه هر صدا در موسیقی تولید شده از ساز گیتار می باشد، که البته اگر نوازندگی به همراه یک ساز دیگر باشد، جایگاه هر ساز نیز باید مشخص گردد. یکی از کارهایی که در این رابطه انجام می شود، به کار بردن تکنیک پنینگ (Panning) یا تفکیک صداست که به زبانی ساده می توان چنین گفت که از باند راست و باند چپ صدا پخش می شود و همین امر سبب می گردد تا مانع از تداخل فرکانس ها در بین سازهای مختلف و یا صداهای گوناگون گردد. به این صورت است که سازها یا صداها هر کدام کاملا در جایگاه مخصوص به خود قرار می گیرند و علاوه بر این که به شنیده شدن بهتر آن ها می انجامد، جذاب تر و بهتر نیز شنیده خواهند شد.

قدرت بخشیدن به صدا

با انجام مجموعه کارهایی که در میکس گیتار انجام می شود، تشخیص بهتر صدا‌ها و سازها به خوبی میسر خواهد شد و همین امر یکی از راه هایی است که به صدا قدرت مناسب و لازم را می بخشد و به اصطلاح رایجی که در بین تنظیم کنندگان و آهنگسازان مصطلح می باشد، کار موسیقی تولید شده، پر شنیده می شود که این امر بسیار در دنیای موسیقی با اهمیت می باشد، این وضعیت در حالتی پیش می آید که با انجام گرفتن یک میکس گیتار مناسب، یک قطعه موسیقی که ظاهرا بسیار خلوت می باشد، کاملا پر شنیده می شود.

مجموعه کارهای میکس گیتار

از اساسی ترین کارهایی که در فرایند میکس گیتار انجام می شود، می توان به ترتیب انجام آن ها به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام تفکیک صدا
  • افکت گذاری
  • اکولایزر کردن (Equalizer) یا برابرسازی صدایی
  • کمپرس کردن برای کنترل کردن وضعیت داینامیک صداها
  • تنظیم ولوم سازها

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.