نکاتی درباره کوک پیانو

farzin 1399/04/26
کوک-پیانو

کوک پیانو چیست؟

مجموعه کارهایی که انجام می شود تا فرکانس سیم های ساز پیانو (Piano) به فرکانس استاندارد برسد را اصطلاحا کوک پیانو می گویند. به عبارتی دیگر می توان چنین گفت که کوک‌کردن پیانو به انجام گرفتن کارهایی گفته می شود که با عملی شدن آن ها صدایی که از هر کدام از سیم‌های پیا‌‌‌نو تولید می شود با صدای دیگر سیم های آن کاملا هماهنگ شود و در نتیجه ی این هماهنگی صدایی که پیانو تولید می کند یک صدای بسیار دلنشین و زیبا باشد. آنچه که در این هماهنگ سازی های صدایی برای صدای پیانو صورت می گیرد، بهره مندی از قانون های موجود در علم آکوستیک می باشد که با قاعده های زیبایی شناسی از نظر هنر موسیقی همراه شده است. آنچه که به منظور هماهنگ سازی صدای پیانو برای کوک پیانو انجام می شود، عبارت هستند از:

  • تغییر دادن کشش سیم‌های ساز پیانو
  • تغییر دادن کوک با چرخاندن گوشی‌های پیانو
  • تغییر دادن بسامد یا فرکانس با چرخاندن گوشی‌های پیانو

کوک پیانو و پیچیدگی پیانو

کوک پیانو از آن جهت با کوک کردن دیگر سازهای سیم دار دارای تفاوت هایی می باشد که این ساز به عنوان یک وسیله ی مکانیکی دارای قطعات مکانیکی بسیار زیادی است، و تعداد قطعاتی از 6 هزار تا 7 هزار عدد را دارا می باشد. کوک‌کردن پیانو در واقع یعنی هماهنگ نمودن کار کردن تمامی این تعداد قطعات بالغ بر 6 هزار عدد تا در نتیجه ی این هماهنگی، ضربه زدن چکش ها به درستی بر سیم‌ها انجام شود و صدای پیانو که از ارتعاش سیم های آن حاصل می شود، صدایی دلپذیر و جذاب باشد.

سیم‌های پیانو و کوک‌پیانو

تعداد سیم‌های پیانو تقریبا در حدود 220 عدد می باشد و با توجه به آنچه که در رابطه با کوک‌پیانو و ارتباط مستقیم آن با سیم‌های پیانو و ایجاد هماهنگی بین آن ها گفته شد، به طور کامل مشخص می شود که کوک کردن پیانو کاری است کاملا تخصصی و نباید بدون داشتن مهارت کافی به انجام آن پرداخته شود، بنابراین بهترین راه برای انجام کوک‌پیانو گرفتن مشاوره از مراکزی معتبر مانند فروشگاه اینترنتی گیتارباز می باشد تا با گرفتن راهنمایی های مناسب، ساز در دست افرادی مجرب و کارآزموده قرار بگیرد.

از کوک خارج شدن پیانو

عواملی وجود دارند که باعث از کوک خارج شدن پیانو می شوند و در نتیجه ی آن شرایط، کوک‌پیانو را برای پیانیست ضروری می سازند؛ برخی از این عوامل عبارت هستند از:

تغییر مکان دادن پیانو

هر نوع حرکت و یا تکان دادن پیانو که با شدت و ناگهانی انجام شود، می تواند کوک‌پیانو را بر هم بزند و پیانو را نیازمند کوک کردن نماید؛ چراکه این تکان های شدید با فشار وارد آوردن بر سیم‌های پیا‌‌نو و همچنین صفحه صدا یا ساند بورد پیانو (Sound Board)، در تنش روی آن ها تغییر ایجاد می‌کند و به همین دلیل کوک‌پیانو از بین می رود و یا به اصطلاح ساز پیانو‌‌ از کوک خارج می‌شود. برای این که چنین اتفاقی برای این ساز نیفتد می‌توان به دو روش زیر عمل نمود:

  • حتی الامکان محل قرار گرفتن پیانو از همان بدو ورود به مکانی که باید در آن جا نواخته شود، کاملا مشخص شود تا نیازی به تغییر مکان دادن وجود نداشته باشد.
  • اگر نیاز به تغییر مکان دادن پیانو وجود دارد حتما به آرامی این کار انجام شود.
  • برای تغییر مکان دادن پیانو از چرخ های آن استفاده شود تا شدت حرکت به کم ترین میزان ممکن برسد.

مقدار رطوبت و دمای هوا

یکی از مهم ترین علت‌هایی که پیانو را از کوک خارج می‌کند تغییراتی است که در مقدار رطوبت و دمای محیطی که پیانو در آن جا قرار دارد، به وجود می آید، به خصوص اگر این تغییرات ناگهانی باشند. این تغییرات سبب انبساط و انقباض صفحه صدا یا ساند بورد شده، کوک سیم‌های پیانو را برهم می زند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.