معرفی ساز های موسیقی فولک

farzin 1399/12/28
معرفی ساز های موسیقی فولک

موسیقی فولک را موسیقی سنتی می نامند. هر کشوری بر اساس آداب و رسوم، تاریخ و پیشینه موسیقایی که دارد انواع و اقسام مختلفی ساز های فولک را در لیست ساز های سنتی و بومی خود جای داده است. در فرهنگ هر کشوری که سرک بکشید، لیستی از این سازها می یابید که می توانند جزء ساز های سنتی کشور های دیگر هم باشند و برخی دیگر چندان عمومیت چشمگیری ندارند.

یکسان بودن این سازها در بسیاری از کشور ها به دلیل جابجایی های فرهنگی، تسخیر و فتح یک کشور توسط قوم دیگر و انتقال فرهنگ ها به سبب جابجایی ها و مناسبات فرهنگی در طول تاریخ بوده است. اما یک لیست نسبتا بلند از این ساز ها وجود دارد که عمومیت بیشتری دارند و تقریبا شما برخی از آنها را به دلیل به کارگیری شان در موسیقی امروزی می شناسید و ممکن است برخی دیگر برایتان تازه باشند. در ادامه نگاهی به ساز های موسیقی فولک عمومی انداخته ایم.

موسیقی فولک

موسیقی فولک

 

همچنین در وبلاگ گیتار باز بخوانید:

کارلوس سانتانا گیتاریست طلایی

برای خرید، گیتار یاماها بهتر است یا آریا

 

معرفی ساز های موسیقی فولک

  1. آکاردئون

آکاردئون یکی از ساز های موسیقی فولک است که بسیار شناخته شده می باشد. بسیاری از نوازندگان خیابانی از این ساز استفاده می کنند. اما در عین حال در طیف وسیعی از موزیک های امروزی ردپای وجود این ساز در کنار سایر ساز ها دیده می شود. از این ساز البته در سبک های مختلف موسیقی نیز استفاده می شود.

  1. بانجو

پدید آمدن بانجو از آفریقا نشات می گیرد و توسط بردگان به جهان معرفی شده است. برخی به آن بانزا، بنجار یا بانیا هم می گفته اند. بانجو های امروزی که به عنوان ساز های موسیقی فولک شناخته می شوند 5 الی 4 رشته ای هستند و در سبک های مختلفی از این ساز استفاده می شود. صدای متمایز این ساز در بسیاری از موسیقی های محلی رایج است.

  1. فیدل

فیدل پایه ی اصلی همه سبک های موسیقی سنتی یا همان فولک و روستایی به حساب می آید؛ از موسیقی کلاسیک  کانتری تا بلوگراس، و راک از این ساز استفاده می شود. فیدل از نظر فنی مشابه ویولن کلاسیک است ولی در هر صورت، تکنیکی که برای نواختن آن استفاده می شود، این دو ساز را از هم متمایز می کنند.

  1. هارمونیکا یا ساز دهنی

هارمونیکا یا سازدهنی جزء راحت ترین ساز های موسیقی فولک به حساب می آید. چرا که جابجایی آن اصلا سخت نیست. این ساز در موسیقی فولک آمریکایی نقش بسزایی ایفا می کند. اصولا بدنه ی هارمونیکا را از چوب یا پلاستیک با یک پوشش فلزی می سازند. این ساز با مجموعه ای از نی ها کار می کند که هنگام دمیدن هوا در هر سوراخ آن، ارتعاش ایجاد می شود. این ساز را می توان به تنهایی یا در کنار سایر ساز های موسیقی فولک برای ساخت یک قطعه موسیقی جدید به کار برد.

موسیقی

  1. زنبورک

در بسیاری از فرهنگ های قدیمی این ساز را ساخته شده از چوب بامبو می دانند. البته امروزه در بسیاری از کشور ها از نوع فلزی آن استفاده می شود. زنبورک از قدیمی ترین این مدل سازها است و در سراسر دنیا شناخته شده است. این ساز یک پیچ و تاب مشخص دارد که از آن برای تنظیم ریتم آهنگ استفاده می شود. نواختنش نسبتاً ساده است و مانند ساز دهنی به راحتی در جیب جا می شود.

  1. گیتار آگوستیک

     

یکی از بزرگ ترین این سازها، گیتار آکوستیک است. البته این گیتار بسیار معروف است و جزء رایج ترین ساز ها به حساب می آید. بسیاری از نوازندگان و هنرمندان موسیقی فولکلور به طور انحصاری و خاص با گیتار آکوستیک کار می کنند تا موسیقی نمادین خودشان را خلق کنند. بسیاری از نوازندگان قدیمی تا امروزی به این گیتار تسلط دارند و توانسته اند آثار متعددی را به کمک آن خلق کنند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.