معرفی دسته گیتار

farzin 1399/03/29
دسته گیتار

 

دسته گیتار از بخش های مهم گیتار

دسته گیتار که به آن گردن گیتار و یا نک گیتار (guitar neck) نیز گفته می شود، قسمت بسیار مهمی در این ساز زهی می باشد؛ چراکه در واقع نواختن این ساز میسر نخواهد شد مگر با تماس دست با این بخش و ضربه زدن های دست بر این قسمت گیتار، و چنین می توان گفت که اصلی ترین قسمتی که با دست های نوازنده در تماس است و به خلق موسیقی منجر می شود، دسته گیتار می باشد. بر روی این قسمت اصلی و اساسی گیتار بخش های مهمی نیز قرار گرفته اند که هر کدام از آن ها نقش کاملا کلیدی در تولید صدای گیتار و نوازندگی ایفا می کنند؛ بخش هایی مانند:

  • فرت ها (Frets)
  • بخشی از صفحه ی انگشت گذاری (Fret Board)
  • سیم های گیتار (Guitar Strings)

آشنایی با دسته گیتار

برای به دست آوردن شناخت خوبی از مختصات دسته‌گیتار و کارکرد آن در گیتار باید نسبت به این قسمت مهم ساز آشنایی به دست آورد و این آشنایی به بهترین شکل ممکن با شناخت ساختار این بخش از ساز میسر خواهد شد؛ چراکه هر تغییری در ساختار دسته گیتار می تواند تأثیر بسیار بزرگی علاوه بر صدای گیتار، بر راحتی نوازندگی نوازنده نیز داشته باشد، و در واقع ساختار این قسمت از گیتار تفاوتی بزرگ بین انواع گیتارها از لحاظ خوش دست بودن و یا بد قلق بودن ایجاد می نماید.

ذکر این نکته در این جا لازم است که ساختار دسته گیتار برای برخی از نوازندگان به قدری مهم است که چنانچه ویژگی های مورد نظر آن ها را نداشته باشد، به طور کلی از داشتن آن نوع گیتار صرف نظر خواهند کرد، و البته عده ای هم هستند که هیچ اهمیتی به این موارد نمی دهند و با هر نوع گیتاری به راحتی به نوازندگی خود می پردازند، اما از آن جایی که شناخت بهتر دسته گیتار به افراد کمک می کند تا بهره مندی بهتری از نوازندگی خود ببرند، نقص های موجود در کار و یا گیتار خود را شناسایی کنند و در نهایت کیفیت کار خود را ارتقا بدهند.

برای هر دو دسته از این افراد و همگی علاقه مندان به دنیای موسیقی مطالعه ی این مقاله مانند دیگر مقاله های موجود در فروشگاه اینترنتی گیتارباز می تواند به سؤالات آن ها در رابطه با موسیقی و به خصوص انواع گیتارها و مسائل گوناگون مربوط به آن ها پاسخ داده، اطلاعات آن ها را افزایش دهد.

ساختار دسته گیتار

آن قسمت از ساختار دسته گیتار که در خوش دست بودن گیتار تأثیر می گذارد، شامل موارد زیر می شود:

  • پروفایل دسته گیتار: شکل برش عرضیدسته‌گیتار و ضخامت آن را شامل می شود. این خصوصیت موجود در دسته‌گیتار عموما برای اندازه ی تمامی دست ها قابل قبول و در حد مناسبی می باشد، به این معنی که نوازنده های گیتار با هر اندازه از دستی قادر خواهند بود، دست خود را در موقعیتی مناسب از پشت دسته به سیم های گیتار رسانده، نوازندگی خود را به راحتی انجام بدهند و تنها مشکل برای کسانی پیش خواهد آمد که دارای کوچک ترین و یا بزرگ ترین دست های دنیا هستند.
  • پرداخت دسته‌گیتار: اصطلاحا به آن فینیش دسته می گویند. چگونگی مسدود شدگی چوب دسته‌گیتار در مواجهه با نفوذ مواردی گوناگون می باشد؛ مواردی نظیر:

    • عرق دست
    • چربی
    • رطوبت
  • طول اسکیل (Scale length): فاصله میان نات (خرک سردسته) و بریج می باشد که در واقع مقدار طولی از دسته را که برای نواختن سیم گیتار قابلیت مناسب را دارا می باشد، شامل می شود.
  • ریدیس یا انحنای عرضی فینگربورد:
    • گیتارهای کلاسیک: فینگربورد آن ها انحنا ندارد و به طور کامل تخت می باشد.

گیتارهای الکتریک و گیتارهای آکوستیک دارای سیم فلزی: فینگربورد آن ها در قسمت عرضی یک مقدار منحنی شکل است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.