معرفی انواع گیتار

farzin 1398/12/10
گیتار

انواع گیتار را می توان به دو نمونه ی کلی تقسیم کرد که شامل گیتار آکوستیک و گیتار الکتریک می شوند. به این ترتیب انواع گیتار هایی که تا به حال به آوای آنها گوش سپرده اید به گونه‌ای یکی از این دو مدل و یا زیر مجموعه ای از گیتار آکوستیک و گیتار الکتریک می شوند.
در ادامه با ما در گیتارباز همراه باشید. 

در ادامه ی توضیح انواع گیتار لازم است با دو نمونه ی گیتار آکوستیک و گیتار الکتریک آشنا شوید و در ادامه ی این آشنایی تفاوت برخی نمونه های مشابه در میان این دو دسته را از یکدیگر تمیز دهید.

گیتار آکوستیک

گیتار آکوستیک آن دسته از گیتارها هستند که شش سیم برای نواخته شدن دارند و موسیقی حاصل از ارتعاش این سیم ها در جعبه ی صدا که یک بدنه ی توخالی از جنس چوب است، حاصل شده و به گوش شما می رسد. انواع گیتار به دو دسته ی گیتار کلاسیک و گیتار فلامنکو تقسیم می شود.

گیتار کلاسیک

گیتار کلاسیک دارای شش سیم است که سه سیم از جنس فنری و سه سیم دیگر آن جنس نایلونی دارند، رنگ این گیتار معمولا به رنگ طبیعی چوب است و هنگام نواختن روی زانوی چپ قرار می گیرد.

گیتار کلاسیک  را در زمره ی سازهای مخصوص تکنوازی قرار می دهند و کوک آن بسیار دقیق انجام می شود. یکی دیگر از انواع گیتار آکوستیک، گیتار فلامنکو است که این سه گیتار از نظر شمایل بسیار به یکدیگر شبیه هستند. گیتار فلامنکو نسبت به گیتار کلاسیک از رنگ بدنه روشن تری برخوردار است. این ساز خوش صدا را هنگام نواختن روی زانوی راست قرار می دهند و کوک آن را به صورت تقریبی تنظیم می کنند، این ساز مناسب برای همنوازی است. وجه تمایز بسیار ظریفی که گیتار فلامنکو نسبت به گیتار کلاسیک دارد این است که دسته ی این گیتار ظریف تر از گیتار کلاسیک است.

 

انواع گیتار الکتریک و ویژگی های آن

گیتار الکتریک که آن را با نام گیتار برقی نیز می شناسند یک ساز جذاب متعلق به 1930 است که تا امروز طرفداران خاص خود را در میان علاقه مندان به موسیقی و به ویژه گیتار، داشته است. بدنه ی این ساز به دونوع قابل تفکیک است که یک نمونه بدنه ی توخالی است و نوازندگی با آن در تخصص نوازندگان موسیقی جاز است و نمونه ی دیگری وجود دارد بدنه ی تو پُر این ساز است که مخصوص نوازندگان موسیقی زیبای متال و راک خواهد بود.
گیتار الکتریک سازی با قدرت صدای بسیار معمولی است که لازم دارد برای شنیده شدن و نواخته شدن با صدایی بلند به یک تقویت کننده متصل شود، به این ترتیب شما برای اجرای موسیقی مورد نظر خود با یک گیتار الکتریک لازم دارید که از امپلیفایر استفاده کنید. این نوع گیتار بیشتر مناسب برای همنوازی در اجراهای روی صحنه به کار می رود.

انواع گیتار الکتریک شامل سه مدل می شود

که به عبارت گیتار الکتریک استاندارد، گیتار نیمه آکوستیک و گیتار بیس می شوند. استفاده از انواع گیتار الکتریک در سبک های پرطرفدار بلوز و راک و همچنین موسیقی پاپ بسیار رایج است. گیتار الکتریک استاندارد شش سیم دارد، گیتار نیمه آکوستیک نیز شش سیم دارد و همچنین در جزییات این گیتار را دارای حفره ی صدا و پیکاپ های گیتار الکتریک خواهید دید. اما گیتار بیس دارای چهار سیم است و این سیم ها هنگامی که به ارتعاش در می آیند صدای بم و سنگینی را خلق خواهند کرد. گیتار بیس نیز مانند گیتار الکتریک و انواع آن مناسب برای همنوازی طراحی شده است. هر فرد علاقه مند به نواختن گیتار بیس باید این نکته را در نظر بگیرد که آموختن گیتارهای معمولی و عادی دروازه ی ورود به دنیای یادگیری گیتار بیس است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.