ضبط گیتار با کیفیت

farzin 1399/04/01
گیتار

ضبط گیتار و چند مورد مهم

برای این که ضبط گیتار (Tracking) یعنی گرفتن صدای گیتار از طریق میکروفون و ضبط کردن صداهای تولید شده به صورت ترک های مخصوص به شکلی مناسب انجام شود، باید چند نکته را در نظر گرفت. رعایت این نکات می تواند به نوازنده‌ی گیتار کمک کند تا صدایی شفاف و عالی از گیتار خود را ثبت کرده، ماندگار سازد.

ضبط گیتار و کیفیت صدا

ضبط گیتار در صورتی می تواند به داشتن یک صدای با کیفیت منجر شود که کلیه ی تجهیزات برای ضبط صدای گیتار کاملا آماده، با داشتن بهترین شرایط ممکن در دسترس باشند، این تجهیزات شامل موارد زیر می شوند:

  • کامپیوتر
  • نرم‌افزار ضبط و تولید موزیک (Digital Audio Workstation) که به صورت خلاصه DAW نوشته می شود.
  • کارت صدا یا آدیو اینترفیس (Audio Interface)
  • میکروفون
  • هدفون و اسپیکر مانیتور
  • میدی‌ کنترلر
  • هارد درایو اکسترنال

ذکر این نکته نیز در این جا لازم است که با داشتن تمامی موارد بالا در خانه و البته پس از آکوستیک کردن یک قسمت از خانه مثلا یک اتاق، به راحتی می توان یک استودیوی خانگی برای ضبط گیتار را فراهم کرد و کار ضبط را خود گیتاریست انجام دهد، بدون نیاز به استودیوهای موجود با هزینه های متفاوت و زمان بندی های خاص و تعیین شده.

تمامی این تجهیزات باید به گونه ای باشند که کوچک ترین نویزی ایجاد نکنند و بر صدای گیتار اثر نگذارند، هرچند که اگر نویزی در هنگام نواختن وجود داشته باشد می توان آن ها را با بهره گیری از پلاگین های موجود کاهش داد و صدایی شفاف و با کیفیت را ضبط نمود ولی به هر میزان که سیگنال های ابتدایی تولید شده دارای کیفیت بالاتری باشند، خروجی کار نیز در نهایت از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

 

ضبط گیتار و سیم‌های گیتار

در ضبط گیتار یکی از مواردی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، توجه به وضعیت سیم‌های گیتار می باشد؛ چراکه وضعیت آن ها به عنوان یکی از اثرگذارترین تجهیزات این ساز در صدای تولید شده به شمار آمده، بر کیفیت صداهای ضبط شده تا حد قابل ملاحظه ای تأثیر می گذارد. به عنوان مثال صدای تیره تری از سیم‌های گیتار قدیمی تر تولید می شود و صدای روشن تری نیز از سیم های نو، بر همین اساس است که انتخاب نوع سیم‌های گیتار بایستی بر اساس آن صدایی که مورد نظر نوازنده‌ی گیتار می باشد، انتخاب گردد. البته در دسترس داشتن سیم‌های گیتار اضافی نیز کاملا ضروری است تا وقفه ای در روند کار پیش نیاید، بنابراین بهتر است سیم هایی با کیفیت مورد نظر را از فروشگاه هایی دارای اعتبار و سابقه مانند فروشگاه اینترنتی گیتارباز خریداری نمود و در سریع ترین زمان ممکن در اختیار داشت.

ضبط گیتار و میکروفون

در ضبط‌گیتار یکی از تجهیزاتی که انتخاب درست آن بسیار مهم و ضروری می باشد، انتخاب میکروفون است؛ چراکه اگر صدای گیتار به شکل دقیق و واضح توسط میکروفون گرفته نشود، حتی بهترین مهندسین صدا نیز در مراحل بعدی ضبط گیتار نمی توانند صدای اصلی مورد نظر نوازنده ی گیتار را برای خروجی کار تأمین نمایند. تقسیم بندی عمده ای که برای میکروفون ها وجود دارد دارای دو گروه می باشد:

  • میکروفون های کاندنسر: این نوع میکروفون ها به گونه ای طراحی شده اند که نسبت به کلیه ی جزئیات صدا دارای عکس العمل بوده، حساسیت بالایی دارند.
  • میکروفون های داینامیک: طراحی این نوع میکروفون ها به صورتی است که از میزان حساسیت کم تری نسبت به صداهای ناخواسته ای که در اطراف وجود دارند، برخوردار می باشند.

گوش موسیقی در ضبط گیتار

نوازنده هایی که دارای گوش موسیقی قوی هستند به راحتی می توانند در زمان ضبط گیتار بدانند که چه صدایی از گیتار خود بگیرند و صحت عملکرد خود را به خوبی متوجه می شوند ولی افرادی که این توانمندی را دارا نیستند، صحت خروجی کار خود را تشخیص نمی دهند و ممکن است صدایی که تولید می کنند با آنچه که در نظر دارند کاملا متفاوت باشد، که در این صورت هم زحمات خود و هم هزینه های بسیاری را به هدر می دهند، به همین دلیل تقویت گوش موسیقی یکی از نیازهای ضروری نوازنده های گیتار برای داشتن یک ضبط‌گیتار موفقیت آمیز و مطلوب می باشد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.