سبک های گیتار الکتریک و انواع آن

farzin 1401/04/29
سبک های گیتار الکتریک و انواع آن

آشنایی با سبک های گیتار الکتریک، مهم برای یادگیری

به دست آوردن یک شناخت درست از سبک های گیتار الکتریک و آشنایی با آن ها برای افرادی که به دنبال یادگیری نوازندگی با گیتار الکتریک (Electric guitar) هستند یکی از مهم ترین و ضروری ترین مواردی است که می تواند آن ها را در مسیری درست قرار بدهد. یک انتخاب درست به هنرجویان نوازندگی با گیتار کمک می کند تا در نیمه های راه یادگیری موسیقی به دلیل علاقه نداشتن به سبکی که انتخاب کرده اند، دلزده نشوند و یادگیری را نیمه کاره رها نکنند.

هرچند که این سبک ها شباهت هایی با هم دارند اما کوچک ترین تفاوت در هر سبک موسیقی (Music genre) نیز به طور قطع حسی متفاوت را در افراد به وجود خواهد آورد. همین تفاوت ها سبب می شود تا هر فرد یک سبک خاص را برای خود انتخاب کند و به دنبال سبک های دیگر نرود.

سبک های گیتار الکتریک و خرید ساز مناسب

یکی دیگر از مواردی که اهمیت آشنایی هنرجویان با سبک‌های گیتار الکتریک را یک مورد بسیار مهم برای کلیه ی این علاقه مندان به نوازندگی با گیتار الکتریک نشان می دهد، انتخاب و سپس خرید گیتار مناسب برای سبک انتخابی آن ها می باشد. هرچند که برخی از هنرمندان حرفه ای توانایی نواختن انواع سبک های موسیقی مختلف را با ساز خود دارند اما به طور قطع عملکرد هر یک از انواع گیتارها برای یک سبک خاص می تواند مناسب تر باشد و آن سبک به خصوص را بهتر به نمایش بگذارد.

در واقع خرید گیتار الکتریک از فروشگاه هایی متخصص مانند فروشگاه اینترنتی گیتارباز که تخصصی ترین سازها و امکانات مورد نیاز آن ها را در اختیار نوازندگان قرار می دهند، تمام ویژگی های لازم برای اجرای یک سبک خاص را به نوازنده می دهد و به او کمک می کند تا آن سبک موسیقی را تمام و کمال بنوازد. نوازنده ی گیتار با این انتخاب درست قادر خواهد بود ریزه کاری های آن سبک خاص را فوق العاده بهتر نشان بدهد، اجرای بسیار زیباتر و کامل تری را به وجود بیاورد و به طور کلی نتیجه ی بینهایت بهتری از نوازندگی خود به دست بیاورد.

انواع سبک های گیتار الکتریک کدام است؟

انواع سبک های گیتار الکتریک شامل شش نوع مختلف می باشد که در بین این شش نوع، در اجرای سه نوع از این سبک های گوناگون، ساز گیتار الکتریک به عنوان ساز اصلی به کار برده می شود. این شش نوع سبک گیتار الکتریک عبارت هستند از:

سبک راک گیتار الکتریک

در این سبک از انواع سبک‌های گیتار الکتریک ساز اصلی گیتار الکتریک است. مهم ترین ویژگی سبک راک (Rock) این است که عموم مردم می توانند با آن ارتباط برقرار کنند و آن را می پسندند.

هوی متال

در سبک هوی متال یا متال (Heavy metal) نیز گیتار الکتریک ساز اصلی می باشد. در این نوع سبک می توان ترکیبی از عناصر زیر را مشاهده کرد:

  • صداهایی حجیم و خشن
  • صداهایی تقویت شده
  • تک نوازی هایی طولانی با گیتار الکتریک
  • ضرب آهنگ هایی سنگین

سبک بلوز

گیتار الکتریک در سبک بلوز (Blues) مانند دو سبک پیشین ساز اصلی است. بلو (Blue) در زبان انگلیسی دارای معنی غمگین می باشد و این سبک را به این دلیل با این نام خطاب می کنند که اولین های این سبک موسیقی آن را با اجرایی غمگین انجام می دادند.

سبک پاپ گیتار الکتریک

مهم ترین ویژگی سبک پاپ (Pop) بعد از عامه پسند بودن آن، انعطاف پذیری بالای آن است؛ چراکه هنرمندان آن توانایی اجرای دیگر سبک ها را نیز دارا هستند.

سبک جاز گیتار الکتریک

مهم ترین ویژگی سبک جاز (Jazz) بداهه نوازی در آن می باشد.

سبک هیپ هاپ

یکی دیگر از سبک‌های گیتار الکتریک سبک هیپ هاپ (Hip hop) است که اغلب در آن یک و یا چند خواننده ی رپ چیزی شبیه به یک زندگی نامه را بازگو می کنند.

موقع خرید هر نوع گیتاری در ابتدا از شما سوال میشود که سبکی که قصد پیروی از آن دارید چیست؟ سپس براساس آن می توان گیتار مورد نظر را انتخاب و از آن استفاده کرد. سبک های گیتار الکتریک دارای تکنیک های نوازندگی نیز هستند که مهم ترین و آشنا ترین آنها متال می باشد. تکنیک های نوازندگی در سبک های گیتار الکتریک هریک دارای تفاوت های ویژه ای با یکدیگر هستند که هر گیتاریست باید با آنها آشنا باشد.

تکنیک

تکنیک bend در سبک متال از میان سبک های گیتار الکتریک

این تکنیک غالبا برای تغییر صدای گیتار انجام می شود و بدین صورت انجام می شود که نوازنده سیم را از روی فرت بالا می برد تا از فرم عادی خود بیرون آید. بر همین اساس امکان نواختن نت بالاتر به وجود می آید. این تکنیک در بین سبک متال که یکی از سبک های گیتار الکتریک است برای اجرای نیم پرده یک پرده بالاتر مناسب می باشد. برخی از نوازندگان حرفه ای آن را روی دو سیم اجرا می کنند که کار بسیار دشواری است و به طور عامه اجرای آن روی یک سیم بهتر و شایع تر است.

تکنیک Alternate Picking

اگر به فکر استفاده از شاخه های سرعتی هستید، تکنیک Alternate Picking بسیار مناسب است. این تکنیک در سبک متال از بین سبک های گیتار الکتریک بسیار مشهور است. اجرای این تکنیک نیازمند سرعت بسیار زیاد است. نوازنده با کمک پیک و جابجایی آن به بالا و پایین حالت ترمولویی این تکنیک را پلی می کند.

تکنیک hammer on

از دیگر تکنیک های مربوط به سبک های گیتار الکتریک – متال نوع hammer on است اما در این تکنیک چه اتفاقی رخ می دهد؟ جهت اینکه در نت کشش ایجاد کنیم باید انگشت را پشت قسمت فِرت قرار دهیم.

تکنیک پالم میوت

تکنیک بعدی در بین سبک های گیتار الکتریک – متال palm mute می باشد که حتی از نام آن به خوبی می توان تشخیص داد که نحوه انجام این تکنیک چگونه است. قرار دادن دست روی محلی که کمترین فاصله را با پل یا bridge دارد و نواختن سیم ها از آن ناحیه که باعث می شود صدای تولیدی بسیار بم و دشوار به گوش برسد. اگر از طرفداران سبک دث متال یا ترش متال باشید به خوبی می دانید که ریف های بسیار سنگین را به واسطه این تکنیک اجرایی می کنند.

سبک های گیتار الکتریک

سبک های گیتار الکتریک

تکنیک Pick gils

قرار دادن لبه پیک روی سیم و کشیدن آن به سمت پایین و سپس حرکت پیک به بالا و پایین با سرعت بالا تمامی مراحلی هستند که در این تکنیک باید در نظر گرفته شوند. این تکنیک نیز در سبک های گیتار الکتریک – متال عموما در سبک های هوی متال و هارد راک بسیار زیاد اجرا می شود.

تکنیک pick scrape

این تکنیک در بین سبک های گیتار الکتریک – متال با نزدیک یا دور کردن پیک به پل سبب تغییر صدا می شود. بدین صورت که نوازنده تلاش می کند پیک را نزدیک به سه سیم قرار دهد و آن را به سرعت در بین فواصل این سیم ها جابجا می کند. این حرکت سریع موجب می شود تا اجرای نت ها به سرعت انجام شوند.

تکنیک slid guitar

تکنیک slid guitar در بین سبک های گیتار الکتریک – متال از یک لوله فلزی استفاده می شود که اندازه ی بسیار کوچکی دارد. این لوله درون انگشت نوازنده قرار می گیرد و کمک می کند تا موقع نواختن گیتار الکتریک، یک هارمونی ویژه ای را در آن شاهد باشیم. این میله به جای انگشت جهت انگشت گذاری روی گیتار استفاده می شود.

9 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.