راهنمای خرید گیتار الکتریک دست دوم

farzin 1398/12/26
گیتار

به دلیل این که برای خرید گیتار الکتریک بخصوص در بازار ایران که محدودیت های خاص خودش را دارد، باید مبالغ زیادی صرف گردد، برخی از علاقه مندان به نوازندگی گیتار الکتریک اقدام به خرید گیتار الکتریک دست دوم می کنند و در صورتی که بدون داشتن برنامه ای دقیق این اقدام خود را عملی سازند به طور قطع در بیش از 90 درصد موارد از خرید خود پشیمان خواهند شد
در ادامه با ما در گیتارباز همراه باشید.

خرید گیتار الکتریک دست دوم به چه قیمت؟

از این رو بهتر این است که پیش از هر اقدامی برای خرید گیتار دست دوم چند نکته را برای خود مشخص نمایند تا تجربه ی یک خرید خوب را داشته باشند و مدت ها بتوانند با خیال راحت و بدون نگرانی از خرابی گیتار الکتریک خریداری شده ی خود، قطعاتی شنیدنی را به زیبایی بنوازند.

بنابراین با توجه به آنچه که ذکر شد برای خریدن گیتار دست دوم به هیچ عنوان نباید عجله کرد، و با دیدن هر قیمت پایینی نباید سریع وسوسه شد و اقدام به خرید نمود، اگر با عجله یک گیتار الکتریک خریداری شود، هم هزینه های پرداخت شده به هدر خواهد رفت، هم رضایتی از خرید حاصل نخواهد شد، پس خریدن گیتار الکتریک به هر قیمتی به صرفه نیست.

 

خرید گیتار الکتریک دست دوم با برنامه ای دقیق

هر نوازنده ای برای خریدن گیتار دست دوم ابتدا باید برای خودش مشخص کند که قصد دارد چه نوع گیتار الکتریک و با چه خصوصیاتی را خریداری نماید و پس از این که دقیقا برای خودش مشخص شد که چه ملاک هایی مد نظرش می باشد با در نظر گرفتن چند نکته می تواند خریدی مناسب داشته باشد؛ نکاتی نظیر:

گیتار
ظاهر گیتار الکتریک ملاک خوبی نیست

زمان خریدن گیتار دست دوم موارد ظاهری گیتار مانند قیافه ی ویژه ی گیتار، رنگ، تزئینات خاص و … به هیچ عنوان نباید ذهن خریدار را فریب بدهد؛ در رابطه با این موضوع می توان به چند دلیل زیر اشاره کرد:

  • ظاهر زیبا، رنگ ویژه و احیانا ویژگی های خاص ظاهری یک گیتار دست دوم می تواند بدون داشتن هیچ ارزشی در نوازندگی، قیمت ساز را بالا ببرد و در واقع خریدار این گیتار الکتریک به اصطلاح شیک، هزینه ای را پرداخت می نماید که هیچ کاربرد خاصی را بیش تر از گیتارهای ارزان تر برای او نخواهد داشت و فقط گران تر از سایر گیتارهای دست دوم می باشد.
  • برخی از گیتارها فقط ظاهری بسیار زیبا و شیک دارند ولی هیچ کارایی مناسبی ندارند و یا این که کلا از لحاظ فنی سالم نیستند و درست کار نمی کنند.
  • بعضی از گیتارهای الکتریک ظاهرشان کهنه است و حتی شاید داغون به نظر برسند ولی از نظر فنی کاملا سالم هستند، توانایی تولید صدای بسیار خوبی دارند و البته قیمت پایین تری هم نسبت به سایر گیتارها دارا هستند.

بنابراین آنچه که بیش تر از هر معیار دیگری برای خرید گیتار دست دو دارای اهمیت می باشد با کیفیت بودن گیتار الکتریک است و نه ظاهر جذاب و فریبنده ی آن.

مشخص کردن سبک موسیقی مورد علاقه

بعضی ها بر این باور هستند که هر سبک و هر مدلی را با هر گیتاری می توان اجرا کرد، مثلا هیچ تفاوتی بین اجرای قطعه ی هوی متال با بلوز برای یک گیتار وجود ندارد ولی این مطلب صحیح نیست و اجرای بعضی از سبک های موسیقی به وسیله ی برخی از گیتارها خیلی بهتر به دست می آید، بنابراین نوازنده باید پیش از خرید گیتار الکتریک دست دوم ابتدا برای خود مشخص کند که چه نوع استایلی را برای نواختن می پسندد و با توجه به آن نسبت به خرید گیتار الکتریک دست دوم اقدام نماید. بعضی از افراد علاقه مندی شان به یک استایل خاص نیست و چندین استایل نواختن را در کنار یکدیگر می پسندند، این افراد می توانند استایل ترجیحی خود را مشخص نمایند و با توجه به آن خرید خود را انجام بدهند.

مهم ترین مورد درباره خریدن گیتار الکتریک کارکرده

گیتار الکتریک کارکرده برای کسانی که تمایل به نوازندگی با گیتار الکتریک را دارند ولی به دلایل مختلف مایل به خرید گیتار الکتریک دست اول نمی باشند یکی از گزینه های بسیار مناسب و وسوسه کننده خواهد بود. اما نکته ی مهمی که در این زمینه وجود دارد، بدون فکر عمل نکردن می باشد.

مسلماً خریداری نمودن هر نوع کالایی ازجمله گیتار الکتریک دست اول نیازمند توجه و دقت بسیار زیادی است تا نتیجه ی آن خرید با پشیمانی و یا ضرر مالی همراه نشود اما در رابطه با خریداری نمودن کالاهای دست دوم، از هر نوعی که باشند، این دقت و توجه به خرج دادن باید چندین برابر شود.

خرید گیتار الکتریک کارکرده نیز به دلیل این که قبلاً مورد استفاده قرار گرفته است، اگر با توجه به برخی از ملاحظات انجام نشود می تواند در نهایت به خریدی منتهی شود که فقط هزینه ای را صرف کرده، بودجه ی قابل توجهی از فرد را به هدر داده و نوازنده نیز به هیچ وجه ساز قابل استفاده ای به دست نیاورده است. در واقع چنانچه خریدی بدون استفاده از راهنمایی های موجود در این زمینه انجام شود، یک گیتار الکتریک کارکرده بدون استفاده خریداری می شود که به جرأت می توان گفت فقط جنبه ی تزیینی دارد و می توان آن را به عنوان دکور در خانه و یا محل کار مورد استفاده قرار داد. بنابراین حتماً یک راهنمای خرید مورد نیاز خواهد بود.

چرا باید برای خریدن گیتار الکتریک کارکرده بیش تر دقت شود؟

چندین برابر شدن نیازمندی به دقت و توجه در خرید اجناس کارکرده و یا دست دوم مثل انواع سازهای دست دوم به دلایل مختلف می باشد که به برخی از این دلایل در ادامه ی مقاله اشاره خواهد شد. با دقت در این موارد متقاضیان خریداری نمودن گیتار الکتریک کارکرده بهتر می توانند برای خرید خود برنامه ریزی نمایند. این برنامه ریزی در خرید به آن ها کمک می کند تا پس از انجام خرید، با رضایت کامل به نوازندگی با ساز مورد علاقه ی خود بپردازند.

فاقد ضمانت نامه بودن گیتار الکتریک کارکرده

کالاهای دست دوم ازجمله گیتار الکتریک کارکرده عموماً دارای گارانتی و ضمانت نامه نیستند و تاریخ گارانتی آن ها تمام شده است، بنابراین امکان برخوردار بودن از خدمات شرکت های فروشنده برای آن ها وجود ندارد.

یک راه حل ساده

بهترین راه حل در این زمینه خریدن گیتار الکتریک کارکرده از فروشگاه های معتبر می باشد. بعضی از فروشگاه ها نظیر فروشگاه اینترنتی گیتارباز وجود دارند که کلیه ی سازهای موجود در فروشگاه خود را با شرایطی کاملاً ایده آل به متقاضیان خرید ارائه می دهند. این فروشگاه ها به خریداران خود این امکان را می دهند تا مدت زمانی مشخص را برای اطمینان حاصل کردن از سلامت ساز خریداری شده ی خود داشته باشند. علاوه بر این اغلب این فروشگاه ها با داشتن متخصصین با تجربه توانایی تعمیر انواع سازها را دارا هستند و خریداران در رابطه با مشکلاتی که ممکن است برای ساز آن ها به وجود بیاید، هیچ گونه نگرانی نخواهند داشت.

مستعمل بودن قطعات گیتار الکتریک کارکرده

به دلیل این که گیتار الکتریک کارکرده یک بار توسط فردی که اغلب هیچ شناختی از او نداریم مورد استفاده قرار گرفته است و از نحوه ی استفاده کردن و نوع نوازندگی او نیز هیچ اطلاعاتی نداریم، مشخص نیست که این گیتار الکتریک دست دوم در چه وضعیتی قرار دارد. بنابراین بهتر است پیش از خریداری نمودن آن نسبت به سلامت بودن قطعات مختلف آن اطمینان حاصل شود. هرچند که قطعات الکتریکی انواع گیتارهای الکتریک دارای دوام بسیار بالایی هستند اما بررسی کردن این قطعات نیز در کنار بررسی کلیه ی بخش های گیتار ضروری است. برای انجام تمام این بررسی ها کمک گرفتن از افراد متخصص و با تجربه و مراجعه به فروشگاه های معتبر بهترین راه برای داشتن یک خرید موفق خواهد بود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.