راهنمای خرید ساز دست دوم

farzin 1399/05/02
ساز

خرید ساز دست دوم یک انتخاب مناسب برای همه

خرید ساز دست دوم یکی از گزینه هایی است که در زمان خرید ساز همواره پیش روی همه ی علاقه مندان به نوازندگی و ورود به دنیای بزرگ موسیقی قرار می گیرد و عده ای با صرف وقت کافی و دقت لازم موفق به خریدی کاملا عالی و رضایتمندانه می شوند.

چراکه با پرداخت مبلغی بسیار کم تر از آنچه که باید برای خرید انواع سازهای دست اول بپردازند، صاحب یک ساز با کیفیت شده و تا حد قابل ملاحظه ای در هزینه های خود صرفه جویی کرده اند، در واقع خرید ساز کارکرده انتخاب هوشمندانه ای است که یک نوازنده ی علاقه مند به نوازندگی می تواند با در نظر گرفتن چند نکته در زمان خرید، تا سال ها از نوازندگی خود با این ساز دست دوم خریداری شده، لذت ببرد و برای این که مبلغ بسیار بالایی را صرف خرید یک ساز نو نکرده است، از انتخاب خود برای همیشه احساس رضایت داشته باشد.

خرید ساز دست دوم یا خرید ساز‌ دست اول؟

برخی از هنرجویان به خصوص هنرجویانی که تازه کار هستند و زیاد با دنیای موسیقی و سازها آشنایی ندارند، وقتی صحبت از خرید ساز دست کارکرده می شود، تصور می کنند یک ساز دست دوم یک سازی کهنه، پوسیده، رنگ و رو رفته و احتمالا ساز شکسته ای است که با یک قیمت بسیار ارزان برای فروش گذاشته شده است.

در صورتی که هیچ یک از این تصورات درست نیستند و خرید ساز کارکرده به هیچ وجه به معنای خر‌‌ید سازی بی کیفیت و از کار افتاده نمی باشد، چه بسا یک ساز دست‌ ‌‌‌دوم بسیار با کیفیت تر از بسیاری از انواع سازهای دست اول و نو که در بازار موجود هستند بوده، بهترین صدا را در زمان نواختن ایجاد کند و بالاترین لذت را به نوازنده و مخاطبان او بدهد.

خرید ساز دست دوم بسیار ارزان

یکی از مهم ترین نکاتی که در زمان خرید ساز دست‌ دوم از هر نوعی که باشد، مثل سازهایی نظیر گیتار (guitar)، پیانو (Piano)، اوکوله له (Ukulele) و دیگر سازها باید مورد توجه قرار گیرد این نکته است که قیمت ساز دست دوم با قیمت ساز نو نمی تواند تفاوت بی نهایت فاحش و غیر معقولی داشته باشد و اگر کسی با یک ساز دست دوم بی نهایت ارزان مواجه شد حتما بایستی با احتیاط برای خرید آن ساز اقدام نماید، چون یک ساز با کیفیت حتی اگر یک ساز کارکرده هم باشد.

قیمتش سیر نزولی خیلی زیادی نخواهد داشت و عموما هم در انواع فروشگاه ها و سایت ها در یک سطح قیمتی می باشند، بنابراین چنانچه قیمت ساز دست دوم در جایی خیلی پایین تر از تمامی فروشگاه های دیگر بود، حتما باید علت این ارزانی با دقت بررسی و سؤال شود و به دلیل این پایین بودن عجیب قیمت در خرید ساز کارکرده عجله نکرد.

چگونه خرید ساز دست‌دوم را انجام بدهیم؟

برای خرید ساز دست دوم باید حتما از طریق فروشگاه های معتبری نظیر فروشگاه اینترنتی گیتارباز اقدام شود تا یک ساز کارکرده سلامت با قیمتی مناسب و با شرایط تحویل مطمئن و ایمن خریداری شود. برای این که بتوان فروشگاه های معتبر و خوشنام را شناسایی کرد می توان به چند روش عمل نمود، برخی از این روش ها عبارت هستند از:

  • مشورت با نوازنده ها: آن ها حتما اطلاعاتی درباره‌ی خرید ساز کاکرده و فروشگاه هایی که در این زمینه فعال هستند، دارند.
  • مراجعه به بخش نظرات سایت فروشگاه ها
  • دقت در رفتار فروشنده ها: فروشنده هایی که به دروغ از سازهای خود تعریف می کنند و اطلاعات غلط به مشتری می دهند، قابل شناسایی می باشند.
  • بررسی شرایط فروش فروشگاه ها و سایت های خرید و فروش ساز

با توجه به اینکه ساز های نو و جدید خیلی ارزان نیستند و اتفاقا گران بودن شان باعث می شود کمتر نوازنده‌ی نو پا یا حرفه‌ای به سراغ آنها برود، خرید ساز دست دوم بسیار رایج تر است. البته منظور از بیان این مطلب، این نیست که ساز دست دوم بسیار ارزان است و تنها به دلیل همین ویژگی بهتر است اقدام به خرید آنها نمایید. اما اگر اولین و مهم ترین مشکل تان به قیمت بالای ساز های نو و جدید معطوف می شود، بهتر است به سراغ ساز های دیگر که نو نیستند مراجعه کنید. در این میان نکاتی هم وجود دارد که باید به آنها دقت کنید. اگر قصد دارید از کلیه اطلاعات مربوط به باید ها و نباید ها در هنگام خرید ساز دست دوم مطلع شوید ابتدا باید دو مطلب قبلی که در این باب نوشته شده اند را بررسی نمایید. بهتر است به دو مطلب قبلی ابتدا مراجعه کرده (راهنمای خرید ساز دست دوم | خرید ساز دست دوم با کیفیت) و آنها را مطالعه کرده و سپس در ادامه، این مطلب را بررسی نمایید.

ساز

ساز

آیا نام و آوازه برندِ ساز دست دوم در خرید آن موثر است؟

این سوالی است که حتی وقتی قصد خرید ساز نو و دست اول را دارید، ممکن است برایتان پیش آید. نام و آوازه برند لزوما اهمیت ِویژه ای در زمان خرید ساز دست دوم ندارد. اما خیال شما را از بابت کیفیت ِ ساخت آن، آسوده می کند. در ادامه اگر قصد خرید لوازم جانبی مرتبط با آن را داشتید یا ساز مورد نظر نیاز به تعمیرات داشت، به راحتی می توانید آن را به تعمیرکار بسپارید یا در فروشگاه های لوازم موسیقی به آن دنبال قطعه مورد نظرتان باشید. هرگز گول تبلیغات ِدهن پر کن و پر زرق و برق را نخورید. حتی اگر سازی که خریداری می کنید از برند معروف نباشد، باز هم نمی توان اظهار کرد که آن ساز گزینه خوبی برای خرید و استفاده، نیست.

لوازم جانبی را جدی بگیرید.

برای خرید ساز دست دوم لزوما همان بدنه ساز نیست که باید موقع خرید به آن توجه شود. شما حتما باید از فروشنده در مورد سایر لوازم جانبی که مربوط به آن ساز هستند، سوال کنید. برخی ساز ها بدون وجود آن لوازم، لزوما کارایی ندارند. اگر به هر دلیلی ساز مورد نظر با لوازم جانبی توسط فروشنده ارائه نشده بود، (به دلیل آسیب دیدن و …) می توانید برای کاهش قیمت و توافق بر سر پرداخت هزینه کمتر با وی صحبت کنید.

ساز دست دوم را به خوبی بررسی و لمس کنید، و آن را بنوازید.

درست است که خرید ساز دست دوم به اندازه ساز نو نیاز به بررسی ساز از نظر فیزیکی ندارد اما احتمال وجود ترَک، شکستگی های پنهان، یا رنگ آمیزی شدن ساز برای پنهان کردن ِایرادات قبلی آن همگی از مواردی هستند که باید به آنها توجه شود. بنابراین بهتر است قبل از پرداخت پول حتما ساز را به طور فیزیکی بررسی کنید و چشم بسته آن را خریداری نکنید. بسته به اینکه ساز دست دوم که می خرید، چه نوع بدنه و چه ویژگی های فیزیکی دارد، ایرادات احتمالی آن قابل بررسی هستند. بنابراین در این مورد می توانید با یک فرد آگاه مشورت کنید.

ساز دست دوم

ساز دست دوم

خرید ِآنلاین ساز دست دوم عاقلانه است؟

به گفته متخصصان ِاین امر، خرید ساز دست دوم از فروشگاه های معتبر تنها عاقلانه است و اغلب فروشگاه هایی که تضمینی برای بازپرداخت کامل وجه به شما می دهند یا امکان ارائه فرصتی برای بررسی ساز قبل از خرید به شما ارائه می کنند، گزینه های بهتری هستند. بنابراین، اگر قصد خرید آنلاین ساز دست دوم را دارید، بهتر است از قبل به شرایط و قوانین فروشنده نگاهی بیندازید تا بعد از خرید، دچار مشکل پس گرفتن ساز توسط وی نشوید.

 

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.