دامنه های فرکانسی را بهتر بشناسید.

farzin 1400/02/23
دامنه های فرکانسی

شاید آشنایی با دامنه های فرکانسی برای مخاطبان موسیقی واجب نباشد، اما کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند باید با آن آشنا باشند. با این حال اگر شما به عنوان یک مخاطب قصد دارید با این دامنه ها آشنا شوید، بهتر می توانید از موسیقی لذت ببرید.

دامنه های فرکانسی

آشنایی با دامنه های فرکانسی

بسیاری از افراد توانایی شنیدن دامنه فرکانسی بیست هرتز تا بیست کیلوهرتز را دارند. اما این به چه معنا است؟ به این معنا که شما می توانید بیست هزار فرکانس مختلف داشته باشید که در هر آهنگ می تواند وجود داشته باشد. در موسیقی با تجزیه کردن طیف فرکانس ها می توانند عناصر را میکس کنند. برای انجام این کار نیز از نرم افزار های مخصوص استفاده می شود. با این ذهنیت می توانیم دامنه های فرکانسی را بهتر و راحت تر درک کنیم.

دامنه فرکانسی 20/60 هرتز

به دامنه فرکانسی 20/60 هرتز  اصطلاحا ساب بیس گفته می شود. این دامنه فرکانسی همانطور که از نامش مشخص است در پایین ترین دامنه و محلی برای حضور ساز های بسیار بم است که در ساخت موسیقی از میکس آنها با سایر ساز ها استفاده می شود. صدای این ساز ها در مقایسه با سایر ساز هایی که صداهای شفاف تر و تیز تر دارند، بسیار پایین تر است. در این دامنه گیتار بیس و کیک درام اختصاص داده می شود.

دامنه فرکانسی 60/ 150 هرتز

به دامنه فرکانسی 60/ 150 هرتز، بیس گفته می شود. بسیاری از ساز هایی که ریتم موسیقی را تعیین می کنند، در این دامنه جای می گیرند و ترکیب کردن آن برای ساخت یک قطعه بسیار بسیار سخت است. حجم زیاد و حجم کم این دامنه میکسی که قصد تهیه آن را دارید بسیار تحت تاثیر قرار می دهد. اگر زیاد و بیشتر از حد لازم باشد، میکس کدری به شما تحویل داده خواهد شد و اگر آن را محدود کنید، کار ضعیف خواهد بود. مدیریت درست این دامنه در بین سایر دامنه های فرکانسی به شما کار بسیار قوی و گرم خواهد بود اصطلاحاً.

دامنه فرکانسی 250/ 500 هرتز

دامنه فرکانسی 250/ 500 هرتز مانند سایر دامنه های فرکانسی که نام به خصوصی دارند، لو مِید، نام دارد. این دامنه هم مانند بیس برای میکس بخش دشواری به حساب می آید. بیشتر از حد لازم بودن فرکانس های آن صدای بم و کمتر بودن آن، میکس خالی و پوچ به دست می آید. از این دامنه برای قوی تر کردن صدای گیتار یا اسنر استفاده می شود.

دامنه

دامنه

همچنین در وبلاگ گیتارباز بخوانید:

گیتار کلاسیک و انواع آن

معرفی آکاژو

میزان در موسیقی چیست؟

مهم ترین ها در آموزش موسیقی

راهنمای خرید گیتار الکتریک دست دوم

معرفی انواع گیتار

 

دامنه فرکانسی 500/ 2 کیلو هرتز

دامنه فرکانسی 500/ 2 کیلو هرتز، در بین سایر دامنه های فرکانسی میدرنج نام می گیرد. بیشتر ساز ها فرکانس اصلی خود را در این دامنه در اختیار دارند و بخش مهمی برای زیبایی تولید یک آهنگ، به حساب می آید. در این دامنه ساز های بم در ترکیب و میکس آهنگ جلوه ی بیشتری پیدا خواهد کرد. کم شدن فرکانس های این دامنه باعث کم و کوچک شدن و زیاد شدن آن ها، باعث بم و کدر شدن میکس شما می شود.

دامنه فرکانسی 2/ 6 کیلو هرتز

دامنه فرکانسی 2/ 6 کیلو هرتز در بین سایر دامنه های فرکانسی های مید نام دارد که شنیدن آن توسط گوش بسیار حساس و خاص است. از همین رو کلیه افرادی که در زمینه میکس و مستر کار می کنند روی تنظیم این دامنه در مقایسه با سایر دامنه های فرکانسی بسیار دقت می کنند، چون یک تنظیم نادرست می تواند باعث شود که صدای ساز روی صدای خواننده و برعکس غالب تر باشد.

دامنه فرکانسی 6/20 کیلوهرتز

این دامنه در بین سایر دامنه های فرکانسی، های نام دارد، که همانطور که از نامش مشخص است فرکانس های آن، همخوان هستند و صدای شفافی دارند. افرادی که در تنظیم موسیقی فعالیت می کنند باید بتوانند صداهای خشن را پیدا کرده و با کمک اکولایزر آنها را کاهش دهند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.