گیتار برقی و ویژگی‌های آن

farzin 1399/01/25
گیتار برقی

گیتار برقی که آن را با نام گیتار الکتریک نیز می شناسند سازی است که برای نواخته شدن نیاز به کمک یک تقویت کننده‌ی صدا دارد. این ساز که صرفا برای همنوازی ها طراحی شده است برای هر اجرا لازم دارد تا به پیکاپ متصل شود. اگر نوازنده‌ی گیتار برقی باشید و یا با این ساز آشنایی مختصری داشته باشید می دانید که نواختن این ساز بدون پیکاپ غیر ممکن است، از این بابت که صدای کافی برای منتشر شدن در میان صدای سایر سازها را به تنهایی و منفک از اتصال به پیکاپ، ندارد.
در ادامه با ما در گیتارباز همراه باشید.

علاقه مندان به سبک های موسیقی راک و متال و بلوز و همچنین پاپ می دانند که همنوازی گیتار برقی در کنار دیگر سازها در یک گروه اجرا همیشه به چشم می خورد اما این ساز محبوب عمده‌ی کاربرد خود را در سبک های متال، راک و موسیقی محزون بلوز به اجرا می گذارد. در واقع این ساز خلق شد تا دیگر صدای ساز نوازنده ی گیتار در میان صدای دیگر سازها گم نشود و بلکه به وضوح شنیده شود. به همین دلیل است که این ساز طوری ساخته شده که لازم دارد به یک تقویت کننده وصل شود تا بالاترین سطح صدا را تولید کند و به این ترتیب به هیچ وجه در میان صداهای سازهای بلند آواز گم و ناشنیده نماند.

گیتار برقی

نوای گیتار برقی

در یک اجرا که درامز نیز به صدا در می آید شما همچنان می توانید لحظه ی نواخته شدن گیتار برقی نوای حاصل از آن را به وضوح گوش کنید. دهه‌ی سی، دهه ای است که این ساز هیجان انگیز وارد عرصه ی موسیقی شد. گیتار برقی را در انواع گیتار الکتریک استاندارد، گیتار نیمه آکوستیک و گیتار بیس در بازار موجود می یابید، هر یک از این سازها را با علم به نواختن گیتار برقی می توانید بنوازید.

نحوه عملکرد گیتار برقی

برای نواختن گیتار برقی شما لازم دارید که آموزش ببینید و این آموزش بهتر است با گیتار کلاسیک و از پایه شروع شود. پس از اینکه با چگونگی نواختن گیتار و نحوه خواندن نت‌ها آشنا شدید می توانید قدم دوم را بردارید و به دنبال یادگیری و نوازندگی با گیتار برقی بروید. این ساز را لازم است که پس از یادگیری دقیق و کامل گیتار های معمولی شروع کنید زیرا صدای این گیتار به گونه ای است که برای نواختن در تنهایی و یا در جمع های دوستانه و خانوادگی چندان جذاب نیست و صرفا مناسب صحنه و همنوازی ها است.

هنگامی که شما با علم به نواختن گیتار الکتریک را به دست می گیرد و سیم های آن را به ارتعاش درمی آورید خواهید شنید که این ارتعاش های حاصل شده توسط دستگاه تقویت کننده‌ی پیکاپ به سیگنال‌هایی الکتریکی تبدیل می شوند و به گوش مخاطب می رسند. این ساز دارای شش سیم است (البته در گیتار بیس تعداد سیم ها به چهار عدد می رسد) به این ترتیب سه سیم در این گیتار سیم های نواختن صدای بم و سه سیم دیگر مخصوص ایجاد صدا زیر هستند.

بدنه گیتار

بدنه‌ی این گیتار نیز دارای دو نوع متفاوت است که یکی تو پر و مختص به نواختن موسیقی های پرطرفدار راک و متال و دیگری بدنه ی توخالی و منحصر به نواختن موسیقی جاز است. همچنین این ساز محبوب و پرطرفدار انواعی دارد که به شکل های متفاوتی نواخته می شوند، سبک‌های متنوعی که با این گیتار آهنگسازی و نواخته می شوند به این شکل هستند که برخی نیازمند به کار گرفتن پیک و همزمان استفاده از انگشت‌های نوازنده اند و برخی دیگر نیز وجود دارند که نحوه نواخته شدن آنها با این روش تفاوت دارد.

برای لذت بیشتر از شنیدن این موسیقی منحصر بفرد لازم است که نام برخی پیشتازان در این زمینه را بدانید که عبارت می شوند از: جو ساتریانی، گری مور، ون هالن و دیگر نوازندگان ماهر که در نواختن این ساز شگفت انگیز از استعداد و تجربه ای بی نظیر برخوردار بوده و هستند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.