چند مورد درباره تعویض پیکاپ گیتار

farzin 1399/04/21
پیکاپ گیتار

پیکاپ گیتار چیست؟

برای این که علت و همچنین زمانی که لازم است تا تعویض پیکاپ گیتار انجام شود، مشخص گردد، به دست آوردن کمی آشنایی با پیکاپ گیتار پیش از پرداختن به این موضوع می تواند کمک بسیار خوبی باشد. در حقیقت مگنتی سیم پیچی شده که برای گیتارهای آکوستیک و الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد و کار تبدیل کردن انرژی حاصل از لرزش و حرکت سیم های این نوع گیتارها را به سیگنال های الکتریکی به انجام می رساند، پیکاپ گیتار (Guitar Pickup) نامیده می شود.

پیکاپ گیتار و چگونگی کار آن

پیکاپ گیتار اگر از لحاظ فنی در نظر گرفته شود، در واقع به عنوان یک مبدل انرژی عمل می کند، و بالطبع با تعویض پیکاپ گیتار عملکرد گیتار نیز می تواند بهبود پیدا کند، این مبدل به ترتیب زیر عمل می کند:

تبدیل انرژی حرکتی به انرژی الکتریکی

پیکاپ گیتار می تواند انرژی حاصل از حرکت سیم های گیتار را در زمان نواختن این ساز به سیگنال های الکتریکی و یا به عبارتی به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

تقویت سیگنال های الکتریکی

پس از خروج این سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط پیکاپ گیتار از گیتار، تمامی آن ها وارد آمپلی فایر (Amplifier) می شوند و برای به دست آوردن مقدار قدرت کافی، کاملا تقویت می گردند تا بتوانند دیافراگم اسپیکر را به درستی به حرکت دربیاورند.

تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی حرکتی

بعد از این که سیگنال های الکتریکی تقویت شده، دیافراگم اسپیکر را به حرکت درآوردند، اسپیکر نیز مانند پیکاپ گیتار در حقیقت به عنوان یک مبدل عمل می کند، اما مبدلی که تبدیل کننده ی انرژی الکتریکی به انرژی لرزشی می باشد.

نتیجه‌ی نهایی

در نهایت آنچه که این تبدیل های انرژی نتیجه می دهند به این صورت است که حرکت هوایی که از حرکت اسپیکر حاصل شده است، صدا تولید می کند و به این صورت با انجام این مجموعه تغییرات و تبدیلات، صدای تقویت شده ی گیتار شنیده می شود و همین امر نشان دهنده ی این مطلب است که با تهیه ی پیکاپ های با کیفیت از فروشگاه هایی معتبر مانند فروشگاه اینترنتی گیتارباز و سپس تعویض پیکاپ گیتار می توان به راحتی به صدای مورد نظر خود و کیفیت مطلوب دست پیدا کرد.

تعویض پیکاپ گیتار و دلیل انجام آن

علاوه بر این که انجام تعویض‌پیکاپ گیتار در مقایسه با تعویض بخش های دیگری که در گیتار قابل تعویض هستند، نظیر دسته گیتار، بریج و بقیه ی بخش های آن، بسیار راحت تر صورت می گیرد، و تمامی نوازنده های گیتار با کم ترین ابزار و همچنین با استفاده از وسایلی کاملا ساده در هر مکانی که باشند می توانند از عهده ی تعویض پیکاپ گیتار بربیایند، در واقع تعویض پیکاپ گیتار به عنوان راهی فوق العاده سریع نیز به شمار می آید که در بهبود صدای گیتار اساسی ترین و بهترین تغییرات را می تواند ایجاد نماید.

ذکر این نکته نیز در اینجا لازم است که هر نوازنده‌ی گیتار با تعویض پیکاپ گیتار دارای یک ساز خاص و ویژه برای خود خواهد شد که ویژگی های تولید صدای آن فقط مختص به گیتار او و خود او می باشد و نه شخصی دیگر.

تعویض پیکاپ گیتار و تغییر صدای گیتار

تعویض پیکاپ گیتار با تأثیرات فوق العاده ای که بر روی صدای گیتار می گذارد در حقیقت می تواند یک گیتار بی جان را جان بخشیده، آن را از کیفیت صدای مناسب برای نوازندگی برخوردار سازد. هرچند که با تعویض پیکاپ گیتار امکان تغییر گیتارهای بی کیفیت به گیتارهایی جادیی وجود ندارد و این ادعا یک ادعای مبالغه آمیز می باشد، ولی به طور قطع در بهتر کردن صدای این نوع گیتارها کاملا مؤثر خواهد بود و طبعا حس بهتری به نوازنده می دهد.

تأثیراتی که با تعویض پیکاپ گیتار بر صدای گیتار اعمال می شود، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خروجی قوی تر
  • ساستین طولانی تر
  • هارمونیک های عالی

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.