افرا سخت ترین چوب گیتار

farzin 1399/03/01
معرفی درخت افرا

درخت افرا (Acer) که چوب آن برای ساخت گیتار مورد استفاده قرار می گیرد، درختی است از انواع درختان دارای برگ پهن و یا به اصطلاح رایج در گیاه شناسی، درختان پهن برگ. این درخت دارای خزان زمستانی است و برگ هایی به شکل قلب دارد با نوکی کشیده و تیز، و ارتفاعی تا حدود 20 متر را دارا می باشد.

معرفی درخت افرا

عموما در جنگل ها که خاک هایی اسیدی دارند، رشد می کند و به همین دلیل در کلیه ی ارتفاع های جنگل های ایران نیز انواع افرا را می توان مشاهده نمود. در واقع از پست ترین نقاط جنگل های ایران گرفته تا بلندترین قسمت های آن، این درخت زیبا که دارای تنه ای صاف با شاخه های جوان می باشد را می توان دید و از زیبایی آن لذت برد.

میوه‌ی درخت افرا

میوه ی درخت افرا فندقی شکل بوده، دو بال‌ دارد که فاصله ی بین آن ها زاویه ی 45 درجه تا زاویه ی 180 درجه را تشکیل می دهد و در حقیقت این دو بال میوه ی درخت افرا با فاصله ای به شکل عدد هشت در کنار هم و متصل به هم نگه داشته شده اند، و زمانی که در فصل تابستان رسیده می شوند، از درخت جدا شده، با چرخشی زیبا و دیدنی مدت زمانی طولانی را همراه با جریان باد در هوا حرکت می کنند تا به زمین برسند.

کاربرد درخت افرا

علاوه بر این که درخت افرا را برای استفاده از چوب آن در مشاغل مختلف مرتبط با صنایع چوب پرورش می دهند، به عنوان گیاهان زینتی نیز از انواع درختان افرا در پارک ها، باغ ها و حتی منازل برای زیبا سازی استفاده می شود؛ چراکه در واقع این درخت زیبا توانایی رویش در اغلب خاک ها و شرایط آب و هوایی را به خوبی دارا می باشد و انواع مختلف آن نیز در فصل پاییز دارای تنوع رنگی بسیار بالایی برای برگ های خود می باشند که همین امر طراح های فضای سبز را به استفاده از این درخت متوجه ساخته است؛ به عنوان مثال می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • افرای سرخ: در فصل پاییز برگ هایی به رنگ قرمز براق دارد.
  • افرای کوهستانی یا نروژی: در فصل پاییز برگ هایی به رنگ زرد براق و مایل به طلایی دارد.

 

ویژگی‌های چوب افرا

از ویژگی های منحصر به فرد چوب درخت افرا که آن را مناسب برای ساخت انواع مبلمان، خراطی، کفپوش ساختمان ها و همچنین برای ساخت سازهایی مثل ویولن، ویولن سل و گیتار مناسب کرده است، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قابلیت کنده کاری دارد و می توان طرح های مختلف را روی آن با ظرافت دلخواه طراحی نمود.
  • دارای قابلیت ظریف کاری است و در مجسمه سازی نیز می توان از این چوب با دوام استفاده نمود.
  • رنگ آن سفیدی متمایل به رنگ شیری می باشد که درخشندگی آن کمابیش صدفی مانند می باشد.
  • از نوع چوب هایی است که دوام بسیار بالایی را داراست و بالطبع عمر بسیار طولانی ای دارد.
  • در مقابل ضربه های ناگهانی و رطوبت دارای مقاومت بسیار بالایی است.
  • چوب افرا از انواع چوب های نیمه سنگین می باشد.

ساخت گیتار با چوب افرا

به دلایل گوناگون از چوب افرا در ساخت گیتار به خصوص در پشت و کناره های آن استفاده می شود و انواع این گیتارها را می توان در فروشگاه اینترنتی گیتارباز تهیه نمود؛ این دلایل عبارت هستند از:

  • چوب افرا صدای فوق العاده واضحی را تولید می کند و صدای گیتار بسیار بلند خواهد بود به صورتی که کاملا مناسب اجراهایی که به صورت زنده انجام می شوند، می باشد.
  • این چوب دارای نقش های موجی شکل بسیار زیبا و رنگ صدفی مانند چشم نوازی است که آن را برای ساخت گیتار و در واقع برای استفاده در صفحات رویی گیتار مناسب می سازد.

به دلیل سخت و سفت بودن برخی از انواع آن مثل چوب افرا کراب،  گزینه ی مناسبی به شمار می آید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.